Morgan Pålsson - världsreporter

Handling: Morgan Pålsson, reporter vid Sveriges Television, tror att han ska bli utnämnd till ny utrikeskorrespondent i Washington. Istället blir han skickad med sin fotograf Robert att bevaka valet i ett litet afrikanskt land ingen någonsin hört talas om. Redan första dagen i Matòbo utbryter en militärkupp och Morgan hamnar som enda utländska journalist i centrum för hela världens nyhetsrapportering.

Här kommer den första långfilmen om komikerparet Anders Janssons och Johan Westers publikhyllade rollfigurer från TV-serien "Hipp Hipp".

År: 2008
Camilla Frey
Karim Rashed

Copyright Sandrew Metronome

Bra skådespelare.
Man får sig endel skratt även om filmen känns lite väl platt ibland.
Gillar scenen i öknen när de är nergrävda och bara huvudena sticker upp. Scorpionscenen - skrattade massa och såg om scenen många gånger!

jag_mandis

Lite läskig, Mer bra =)

En 1+ som film, en -2 i sin egen genre & en 1+ som underhållning.

Tagline: -

Kasst. Pinsamt uruselt dåligt. Fjantigt. Rena rama barn-TV:n är vad detta fiasko är. Var är humorn för vuxna? Hade de klart och tydligt gått ut med att det var en film för barn/ungdomar så hade jag förlåtit dem nästan helt, men det gör de inte!? Stig (Rolf Skoglund) säger i filmen vid ett tillfälle till nyhetschefen Eva (Suzanne Reuter) nånting i stil med: "Detta reportage kanske i alla fall passar till Bolibompa", vilket så tydligt får sammanfatta hela filmen då Bolibompa är ett barnprogram för de som har undgått den informationen de senaste 15 åren (detta skrevs 200903).
Var är det roliga manuset då det ska vara en komedi?
Det enda som gör att filmen i sin egen genre får knappt godkänt är de kända och professionella skådespelarna (nämnda här ovan), som tafatt försöker rädda hela filmen i ett hopplöst försök. Tur att norska reportern (Camilla Frey) Åse är så söt så man har nåt att vila ögonen på som nöje.
Annars rätt fina inspelningsmiljöer, var de nu har varit (?).
Nej, detta hamnar verkligen INTE i DVD-samlingen. Detta varken kan eller vill jag slösa tid och energi på att se om. Jag blev verkligen irriterad över hur billigt man tillåts göra film som säkert kostar miljoner att producera (undrar ens om budgeten gick på ett ut?). Titta bara på vilka medier filmbolaget valt att ha på DVD-omslaget; inte nog med att de bara som vanligt valt medier som sätter höga betyg på filmen, utan här är det också de som nästan aldrig annars syns: Filmdelta, Laura och Film.nu. Vilket borde säga något om filmens kvalitéer. Se dessutom på Filmpunktens eget snittbetyg (nu 2,57/5) - inte heller mycket att skryta över. Nej, se inte detta dravel!

Trivia: -

the_jobe

Hade kunnat göras roligare, hade kunnat göras mer spännande, hade kunnat göras bättre. Men den var skön ändå.

Lättsam och underhållande för stunden. Inget är direkt vasst eller nyskapande utan hela filmen är rent generellt väldigt standard. Allt är väll mer eller mindre gjort efter boken. Det faktum att inte en enda liten skråma syns på film är ju ett tydligt exempel på begränsningen kreativ frihet regissören måste haft (filmen utspelar sig under ett krig). Men hursom, små trevlig upplevelse som man inte mår dåligt av att se. Godkänd.

Helt okej rulle för en kväll, imponerande spel.

Jo några trevliga skratt fick man men inte så att man bara vill se om filmen direkt efter. inte helt min stil av film men det är små underhållande för stunden även om det blir lite uppreppande i längden. 2+

Biopremiär: 2008-02-22