Nim och den hemliga ön

2,5

Handling: Nim är en liten flicka som bor på en obebodd tropisk ö tillsammans med sin pappa som är vetenskapsman, sina böcker och sina låtsaskompisar. En dag saknas pappan efter en båtfärd och hon söker hjälp hos en okänd kvinna.

År: 2008
Peter Callan
Rhonda Doyle

Copyright Sandrew Metronome

Audrey T

Filmen börjar bra med bilder från den spännande ön och hur Nim lever där. Många barn kommer säkert tycka det är gulligt med alla djuren som leker med Nim. Tyvärr är hon ytterligare en Hollywoodprodukt som pratar som en vuxen, men det är väl numera snarare regel än undantag. Barn lär heller inte förstå att Alexandra lever med tvångstankar, utan tolkar antagligen bara det som att hon är rädd för allting. Det är trots det ett mycket allvarligt ämne att ta upp i en familjefilm och det väcker obehagskänslor i mig, snarare än att ge någon komisk effekt. Filmen tas i stor del upp av Alexandras färd mot ön, och inte hennes äventyr när hon väl är framme på ön. Det känns som den får ett abrupt slut och saknar klimax.

Fin familjefilm.

Natta or Tattis

Den blir godkänd, men den är sämre än vad jag trodde. De förklarar filmen helt fel och den ska väl rikta sig mot en yngre publik ifs. Men den var väl lite gullig sådär så därför får den åtminstone en tvåa. Men jag håller med och tror knappast att mindre förtår att Alex har tvångstankar och den slutar ganska snabbt när Alex väl är framme vid ön.
Det händer så mycket innan och när det egentligen borde handla om lite mer och annat så tjoff.

B: 2 av 5

Audrey T