Tekkonkinkreet

Handling: Kuro och Shio (Svart och Vit) är två föräldralösa barn som lever i en stadsdel som heter Treasure Town. Varje dag är en kamp för överlevnad, vare sig det är att stjäla för mat eller slåss mot gäng som önskar att ta över deras territorium. När den japanska maffian Yakousa går in och vill ta över och förvandla hela stadsdelen till en underhållningspark så bryter helvetet lös.

Regissör: Michael Arias
Originaltitel: Tekon kinkurîto
Alternativ titel:Tekkon Kinkreet
Ursprungsland: Japan
Kazunari Ninomiya
Yû Aoi

Det här är en speciell, men framför allt oerhört snygg animefilm. Har till skillnad från många andra liknande filmer stundtals arbetat med 3d-teknik i kombination med den "vanliga" animeringen vilket ger en alldeles speciell effekt som kändes smått unik. Dock alldeles för rörig story och det klaffade inte 100% i mitt huvud som fallet brukar vara för mig när det gäller nya animefilmer. Dessutom fick jag ingen känslomässig kontakt med karaktärerna. En stark tvåa blir betyget.

Zirgo

Denna anime filmen fångade mitt intresse för ett tag sedan och det var inte förrän jag fick kännedom om att filmen blivit upptagen som en potentiell chans att komma med till oscar nomineringarna för bästa animerade film 2008 som jag tog ställning till att jag ville se den.
Det första som slår en är hur allting är animerat. För min del, som är van vid att kolla på anime, så blev det lite av en chock. Miljöerna i filmen är helt underbara och detaljrika. Karaktärernas animering är helt annorlunda från vad man är van vid, och jag ska inte säga att jag inte gillade det för det fungerade väldigt bra i denna filmen som kontrast till resten. Däremot kan jag väl känna att karaktärernas känslodrag kändes lite mer anonyma mot vad jag är van vid.
Musiken i filmen är enligt mig helt underbar, och om jag får en chans att köpa soundtracket vid något tillfälle så ska jag ta det.
Storyn då,, kanske inte det bästa som gjorts, men man får ändå reda på en del av karaktärernas historia och karaktärerna utvecklas som individer i filmen vilket jag gillar.
När allt har satts samman till en enhet så fungerar denna filmen bra för mig, så jag ger den en stark trea som slutbetyg.

Filmen är animerad