Australia

Krig:
Western:

Krig:
Western:

Handling: Det storslagna australiensiska landskapet utgör bakgrunden till denna historia om brittiska aristokraten Lady Sarah Ashley (Nicole Kidman) som kommer till Australien i slutet av 30-talet för att leta efter sin man som åkt dit för att sälja deras ranch. När hon kommer fram finner hon maken död och att hennes enda tillgång är en boskapsranch lika stor som Belgien.

För att rädda sin egendom måste hon tillsammans med en råbarkad boskapsfösare (Hugh Jackman) driva boskapen genom det oändliga, karga landskapet. Det blir en svindlande resa och tillsammans upplever de en kärleksaffär, hur andra världskriget drabbar Australien i och med Japanernas bombningar av Darwin och ställs inför val som kommer att förändra deras liv.

År: 2008

David Gulpilil
Wah Yuen
Ray Barrett

Copyright Twentieth Century Fox

Denna film är en blandning av allt man kan vela ha ut av en film. Det är drama på hög nivå och romantik så att det sprutar ur öronen på en. Fotot är dock till viss del ojämt, ibland är det storslagna vyer eller actionfyllda scener som får hjärtat att slå dubbla slag för att därefter blanda in lite halvtaskiga närbilder och skakiga oskärpta dialogbilder, överlag var det bra men det var något som jag reagerade på. Färgerna är däremot utsökta och flera gånger är bilden så vacker att jag stannade upp för att titta en gång till.

Kidman är klockren i denna film och hon har en hållning som ger filmen lite mera klass och stil i kanten, hennes insats är gripande och samspelet mellan Kidman och allt som har puls gillar jag (även de onda i denna filmvärld). Jackman är inte så dålig han heller och hans rubusta gör filmen arbetade och ärlig på ett uppfriskande sätt.

Australia är en film som har det starkaste av element för en storfilm och den uttnyttjar det till sista droppe tre gånger! Om det är ett mästerverk vet jag inte men jag njöt av de överförberedda avrundningarn som ibland sumpades och ibland dök upp på de mest överraskande ställen. Filmen gjorde mig nöjd och vilket betyg kan man sätta på nöjd? När allt kommer ikring så blir det nog "bara" en väldigt stark trea.

Evenstar_92

Jag tycker att filmen är långt ifrån värdelös, och Baz Luhrmann kan omöjligt vara världens sämsta regisör, har sett många värre.
Enligt mig, så är Australia istället en mycket bra film. Jag har längtat efter att få se den här sen de började göra reklam på den för bion, den såg ut att vara i min smak, också är Nicole Kidman nog den största favoritskådespelerskan. Och Hugh Jackman var helt fantastiskt han med, att inte på tala om lilla killen som spelade Nullah, wow! Fotot var fint, musiken var kanske inte mästerverk, enligt mig, men det var långt ifrån dåligt också. Handlingen var bra, om det inte hade varit för en pytteliten sak där så hade filmen fått en 5:a från mig. För först, största delen av filmen handlar det ju om att dom driver boskapen, tar hand om Nullah, ja, lever livet på ranchen. Och andra värdskriget hör till såklart, men jag tycker aldrig riktigt att de väver in det. Så det blir som två historier i filmen. Vilket inte behöver vara något fel för alla, men jag tyckte det var lite dåligt. Men filmen i helhet, den var fantastisk, och vissa scener är storslagna och minnesvärda.

Rauk_boy

I filmen jag såg hade 20 minuter klippts bort från den och vissa som sett filmen med mig i bion tyckte den var tråkig. Jag tror inte filmen tycktes vaa tråkig pågrund av att den var lång utan därför att den klippts ner. Detta gjorde att miljöerna i filmen upprepades och gjorde det hela lite färglöst.
Jag tyckte däremot filmen var riktigt bra. Bra skildringar, bra bilder, bra manus, regi, effekter allt var på topp och främst skådespeleriet (då riktat till de aborginiska skådesplarna och Brandon Walters).
Filmen började lite som en vanlig kreativ Baz Lurhman-film men slutade helt annorlunda som om vilken annan regissör (kanske inte bokstavligen "vilken annan") skulle kunna ha gjort. Lite synd att filmen inte behöll sin klara Baz Lurhman stil genom hela filmen. Fast den behöll sin "magi" i alla fall genom de timmar jag såg den.
Man kan väl säga som en summering att scenerna i flmen var rent av storslagna, kanske mer storslagna än själva historien.

Grymt bra film som har det mesta. Bra skådespelare, romans och spänning utan att vara förutsägbar. Fin natur. Man fängslas verkligen av den här filmen. Där de flesta filmer slutar fortsätter australia och den blir ännu bättre sista timmen.

SnyggSteefan

En stark 4 får den av mig!

Vilken bioupplevelse! Wow! Det häftiga med filmen är att det känns som om i mitten ändrar den riktning och en "ny" film börjar. En snyftfilm samtidigt som det är en äkta äventyrsfilm. Bra skådespelarinsatser och snygg regi. Andra gången man ser den, blir den dock lite långsam.

bananasplit_96

Jag har lite dubbla känslor för den här filmen. Visst, handlingen är väl i grund och botten ganska spännande, och det är en härlig miljö och bra skådespelare. Men den griper ändå aldrig riktigt tag i mig. Den funkar bra som underhållnig, men det är (enligt mig) ingen film man direkt berörs av.

Bilbo_one

Helt underbar film. Det är allt som kan sägas om den här rullen. Se den förfan, starkaste av femmor

Bubben

En storslagen film med mycket vackra bilder, spänning och romantik. Ja allt som behövs för ett riktigt äventyr. En 5a i betyg.

pa28

Inte alls den storfilm jag hade hoppats på. Den lilla killen är otroligt söt,men det räcker ju inte för att göra en storfilm. Handlingen är egentligen ganska tunn.

Kulisserna ser riktigt risiga ut i vissa scener

Biopremiär: 2008-12-25