Tropic Thunder

Krig:

Krig:

Handling: Ett gäng självupptagna skådespelare har bestämt sig för att göra filmhistoriens största krigsfilm. Men när inspelningskostnaderna löper amok och skådisarnas överdimensionerade egon hotar att äventyra hela filmprojektet, bestämmer sig den frustrerade regissören för att ta saken in egna händer. För att öka realismen leder han sitt team långt in i den Sydasiatiska djungeln, där de snart får närkontakt med ett gäng riktiga skurkar.

Nu hänger gruppens överlevnad på en handfull självutnämnda primadonnor bestående av: Tugg Speedman, en actionhjälte på fallrepet, vars post-apokalyptiska actionepos inte längre lockar storpublik. Jeff ”The Fatties” Portnoy som gjort sig känd genom flamsiga komedier, men som nu ser sin chans att ta sig in i en mer seriös genre. Kirk Lazarus, som har gett method acting ett ansikte. Med fem Oscarstatyetter i bagaget, är han på ständigt jakt efter nya själsliga, så väl som, kroppsliga utmaningar. Den multi-platina-belönade raparen Alpa Chino med wannabe-skådis ambitioner. Och slutligen, nykomlingen Kevin Sandusky, som bara är glad över att ha fått ett skådisjobb.

År: 2008
Regissör: Ben Stiller
Originaltitel: Tropic Thunder
Ursprungsland: USA, Tyskland
Längd: 01:47, 02:01 (Unrated Directors Cut)
Ingår i tema: Metafilm

Steve Coogan
Jay Baruchel
Matthew McConaughey
Tom Cruise

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Hook

Ben Stiller, Jack Black, Downey Jr och Steve Coogan i samma film - vad kan gå fel liksom. Riktigt så enkelt är det förstås inte.

Filmen inleder förvisso ned en rätt lovande intrig - en bunt självupptagna skådespelare – var och en med sina egna svagheter och nojor – skickas iväg för att spela in en krigsfilm. När filmens oerfarne regissör inte får styrsel på de egotrippade aktörerna kräver projektets diaboliske producent (Tom Cruise i en ny look) att man tar i med hårdhandskarna för att få filmen att sätta fart. Man bestämmer att skicka ut alla roll innehavarna mitt ut i asiatiska djungeln

Givetvis urartar det hela till en katastrof när skådisarna lyckas reta upp en fientligt sinnad terroristgrupp i djungeln. Stiller hans och gäng vacklar mellan att nästan ge sig på en lättsamt självironisk Hollywoodsatir om fuskande och girighet i branschen och vanlig hederlig farskomedi. Om Matthew McConaughey som den slicke hollywoodagenten Rick Peck står för det första inslaget så står Tom Cruise åmandes till gangstarap i fettdräkt definitivt för det senare.

Samma sak är det med skådisarna i djungeln. Downey Jr kör sin grej och håller det på en annan nivå än Ben Stiller och resten av gänget. Jack Black är en bindgalen seriefigur, men lika kramgod som vanligt. Endast unge och okände Jay Baruchel spelar en normal karaktär bland alla karikatyrer. Rollen är ganska otacksam för hans egen del – men han är viktig för de andra att spela ut sitt crazyregister på. Justin Theroux (känd från bland annat ”Mulholland Drive”), Etan Cohens ("Idiocracy") och Stillers originalmanus var tajtare än den skeva lekstugan som slutligen snickrades ihop. Manuset passar inte ihop med fratpackandan helt enkelt.

Stillers pojkdrömsprojekt håller inte hela vägen. Här finns onekligen grabbar med komisk talang, men när man utnyttjar Jack Black till att göra ytterligare ett patenterat harmlöst psycho och låter filmens final urarta i en urfånig showdown i en gömd knark kartells högkvarter sjabblar man bort det mesta av intresset från filmens upptakt. Hur roliga än vissa av filmens upptåg verkade initialt så spårar det ut alltmer i mjäkig menlöshet. Fantasin verkar ta slut och skämten blir både infantila och tandlösa. Sanningen är att ”Tropic Thunder” aldrig blir roligare än de fejkade filmtrailers som visas i början av filmen.

Regi: 2+
Manus: 3-
Skådespeleri: 3

Helhet: 3-

tessan81

"Tropic Thunder" driver med filmvärldens stereotypa figurer; här finns skådespelare med egon stora som elefanter och den excentriske filmproducenten med en dansstil från helvetet. Tom Cruise är faktiskt smått fantastisk som den galne Les Grossman! Det är den del av filmen som jag gillar och det glittrar till.

Däremellan blir det mycket ojämnt och gnistan försvinner ibland. När Tugg Speedman (Stiller) blir tillfångatagen i djungeln av ett barn (!) och tvingas spela upp en gammal filmkaraktär är det faktiskt inte ett dugg roligt. Mot slutet blir det långrandiga actionscener.

Det finns guldkorn som glimmar i "Tropic Thunder" som man inte vill missa men det räcker inte till mer än en tvåa i betyg.

Det här är en påkostad actionkomedi med många kända ansikten, även om man knappt känner igen dem. Både Tom Cruise och Robert Downey Jr. är så utspökade att det tog några extra sekunder för mig att inse att det ens var dem. Annars är jag inte så mycket för sådana här komedier och själva storyn är inte något märkvärdigt. Några skratt bjuds det på och det är oftast Downey Jr. som står för dem, så klart godkänt blir det.

Smått underhållande, men det räcker ju inte.

Mycket underlig film och mest störande än rolig. Synd för det kunde ha varit riktigt bra.

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Antingen så förstår jag inte mycket av humorn i denna film ELLER så är den bara medioker pga för dåligt manus. Downey Jr är så klart riktigt bra som "svart" och så även Cruise (när man väl upptäckte det var han) som producenten. Jag tyckte jag förstod alla filmreferenser, men uppenbarligen gjorde jag inte det. Hade hoppats på en bättre film då tom. svenska medier som AB, SvD, Resumé, Nyhetsmorgon och Allt om film gav den mycket bra betyg - vad ser de som inte jag ser?

Stark 2:a. Mycket humor filmen igenom.

Underbar rulle som bara måste ses. Kommer att bli en klassiker. Bjuder inte på skratt per minut men när de väl kommer så blir det stora skrattattacker. Dessutom är detta en väldigt bra film på det.

Sweet_Jenny

Nja, tyckte inte om filmen direkt. Skulle hellre se en annan komedi.

Noisome

Man trodde ju att den skulle vara kul, med den rollistan, men tji fick man. Töntig och inte alls skoj!

Biopremiär: 2008-09-19