Bank Job, The

Handling: I september 1971 grävde sig tjuvar in i bankvalvet i en bank på Baker Street i London och länsade bankboxarna på kontanter och juveler värda över tre miljoner pund. Inget av bytet återfanns. Ingen arresterades. Bankrånet hamnade på förstasidorna under några dagar och försvann sedan.

År: 2008
Johann Myers
Colin Salmon
Angus Wright

tessan81

Hur kan ett spektakulärt utfört bankrån med ett byte på över 3 miljoner pund, i det närmaste, gå obemärkt förbi?

I "The Bank Job" får vi veta att bakgrundshistorien till kuppen innehåller smaskiga detaljer om kungligheter och andra högt ansedda personer, vilket föranleder att en boll sätts i rullning för att till varje pris hålla de känsliga hemligheterna borta från dagsljuset. Rånarna är amatörmässiga och förstår för sent vidden av vad de blivit inblandade i när de tog på sig jobbet. Korruptionen inom polisen är nära nog total.

"The Bank Job" känns uppfriskande prestigelös, mycket tack vare att den är brittisk och saknar Hollywoods storstjärnor. Manuset är välskrivet och hanterar relativt många olika karaktärer som på olika sätt knyts till den gemensamma nämnaren; hemligheterna i bankvalvet. Filmen är både spännande och stilsäker i sin skildring av 1970-talet.

Betyget pendlar mellan tre och fyra, och landar trots allt på en fyra, eftersom att historien är verklighetsbaserad och det höjer underhållningsvärdet för mig. Jag fascineras av det faktum att (enligt filmen) över 100 personer vägrade uppge innehållet i sina bankfack i samband med polisutredningen av rånet. Min fantasi löper amok! Vad gömmer sig i ett bankfack nära dig? CocaColas hemliga recept? Bevis som pekar ut Palmemördaren? Den heliga graal?

kaj08

Det börjar nästan som ett avsnitt från någon engelsk tv-deckare. Fast efterhand blir det hela allt mer intressant. Miljöerna andas tidigt 70-tal vilket gör det hela trovärdigt.

Ungefär efter 30-40 minuter in i filmen börjar filmen ta fart på allvar. Äntligen händer det saker och det hela blir en rätt knivig och smart historia till slut. Skådepselarinsatserna är godkända, även om de inte helt igenom känns trovärdiga.

Det hela ska basera sig efter en sann historia, men frågan är hur mycket som är sant och hur mycket som är tillrättalagt för att göra filmen så spännande som möjligt. Det är väl iofs ingen som vet hur det hela gick till, men emellanåt känns det lite väl filmanpassat för att vara sant. Dock helt klart sevärd och en positiv överaskning, speciellt efter den lite trista inledningen.

den här slår det mesta igenom kuppfilmer..och så e det ju engelskt..

stark fyra på snudd till en femma

Förväntade mig alldeles för mycket.

The Bank Job hade snyggt foto, effekter samt en spännande story.
Dock så höll det inte.

Rullen kändes ibland alldeles för seg och fann inte heller den riktiga spänningen.

Jason spelar dock som vanligt riktigt bra i sina actionroller.

Annars klart sevärd, klar tvåa.

Härligt underhållande film med en grym J. Statham i huvudrollen. Manuset är fyllt med underfundig svart humor och spänningen är relativt hög. En svag fyra i betyg.

martin88

Riktigt underhållande! Helt klart min typ av film. Smart och fräck historia med bra skådespelare, men det ändå är det någonting som gör att filmen inte riktigt når upp högre än till en stark trea i betyg.

Det här är en kuppfilm med Jason Statham, vilket är en kombination som har potential att bli hur lyckad som helst. Sköna repliker, spännande och med glimten i ögat gör att det är underhållande att se på även om storyn stundom är lite hafsigt berättad. Påminner en del om klassikern Rififi tycker jag för övrigt. Står inte ut nämnvärt, men det höga underhållningsvärdet höjer betyget. Dessutom intressant att den bygger på en verklig händelse.

tessan81

kaj08