Where in the World

Dokumentär :

Dokumentär :

Handling: Trots att USA:s regering vänt upp och ner på Tora Bora-grottan har de ännu inte lyckats lokalisera Usama bin Ladin. Därför bestämde sig Morgan Spurlock för att trä kikaren över halsen och bege sig ut med förstoringsglaset i Afghanistans bergskedjor.

År: 2008
Regissör: Morgan Spurlock
Originaltitel: Where in the World Is Osama Bin Laden?
Ursprungsland: Frankrike
Morgan Spurlock

torulf

Det som stör mig mest är att det är en tecknad bild på framsidan och Statoil har klistrat på en "KOMEDI" lapp på framsidan. Nej - det är inte en komedi, det är en dokumentär. Den är så politiskt korrekt att man mår illa. Muslimer är snälla och allt är USAs fel. Politisk korrekthet är inte bara tråkigt, det gör ingen nytta. Det bara befäster styrets uppfattningsmonopol. Jag råkar hålla med om att de flesta i de flesta folkgrupper är snälla, men det ger mig ingen anledning att basunera ut det. Visst är Morgan Spurlock roligare än Michael Moore, men han ändå inte rolig. Det stör mig också att jag hyrde den. TV2 kommer nog att sända den på bästa sändningstid om fem år. Och "Från 7 år" - bilder från självmordsbombares dåd var lite för grafiskt för min 7 årige son.

Det här är den andra "dokumentären" av Morgan Spurlock och han fortsätter att imponera efter sin Super Size Me. Trots att han har humorn som grund så lyckas han berätta en historia med ett allvar som berör. Återigen placerar han sig själv i ett slags experiment och det bidrar till att skildra fenomenet "terroristbekämpning" både i ett litet perspektiv och i ett större, även om det aldrig blir så särskilt djuplodande. Möjligtvis tar han själv lite för mycket plats då parallellerna till hans eget liv ibland upplevs krystade. Fortfarande är det här klart sevärt och underhållande att se på.

Hook

Inte särskilt bra men komisk nog att vara intressant och engagerande.

Sweet_Jenny

Konstig film men rätt intressant och underhållande tyckte jag. Såg denna med min pojkvän.

Biopremiär: 2008-09-12