Absolute Beginners

Musikal:

Musikal:

Handling: Detta är en nostalgitrenisk musikal baserad på Colin MacInnes' novell. Handlingen utspelar sig i London i slutet på 50-talet. Huvudpersonen vi får följa är den 19 årige fotografen Colin som är hopplöst förälskad i den modevedvetna modellen Crepe Suzette.

År: 1986
Joe McKenna
Tony Hippolyte
Graham Fletcher-Cook

Sofia92

Det här är en ganska charmig 50-talsblanding i musikalform. Kostymerna och miljön är väl genomtänkta, det syns och det känns verkligt. Det ser riktigt mysigt 50-talsaktigt ut faktiskt, med vinylplattor, riktiga gammaldags kameror och svartvit tv. Jag myser.

Musikaler är inte min största höjdare.. däremot. Det blir lätt så att handlingen fryser till när det blir sång, och det är segt. Jag föredrar musik i bakgrunden så att handlingen kan gå vidare. Men ska man se en musikal i filmväg är denna ett värdigt exempel. Självaste Bowie är kul att se i huvudrollen.
Han passar som den något självcentrerade fotografen, förälskad i den vackra Crepe Suzette. Han går emot strömmen, trots att alla tycks stå emot honom både när det gäller känslor och fientlighet i ett samhälle där man ser ner på mörkhyade.

Det här är inget märkvärdigt, trots allt. Som sagt gillade jag allt 50-talsstuk, medan det andra var okej underhållning, inte något förbluffande. En lagom trea.

Filmpunkten-id: 19038