Döden på Nilen

Handling: En thriller på Agatha Christies roman. En resa med båt på Nilen och ett mord på en arvtagerska, som flera kan tänkas tycka mycket illa om. Men den här gången räcker det inte med ett mord - när mästerdetektiven Hercule Poirot till slut sätter punkt sker det efter fem dödsfall...

År: 1978

David Niven
Maggie Smith
Jack Warden
Harry Andrews

Klassiker. En mycket bra Ustinov och manus gör den oförutsägbar och oavbrutet spännande.

Nille

Jag brukar vara väldigt snål vad gäller att dela ut full pott men nu slår jag till. Det här är en riktigt bra rulle, spännande, oförutsägbart och underhållande.
Den nya filmatiseringen är 10000 gånger sämre än denna, klockren! Se den!

idai

Spännande, oväntat, men ändå inte! Sevärd deckare trots den gamla åldern!

Inte lika bra som mordet på orientexoressen.
Fast döden på nilen är ändå en finurlig film med bra skådepelare. Fast den är dock lite lång.

zarischka

Superbra! Tät story (Christie var mästarinna på att skriva den här typen av scenarion) och mycket bra skådespel.

En KUL och spännande film - och oerhört välgjord med tanke på när den gjordes, och vilken budget och resurser de hade. :)

_Sara_

Precis som på Orientexpressen sker ett mord på en begränsad yta med ett fåtal personer, därför är spänningen tätare här än i filmer om t.ex. en president som ska hålla tal utomhus och kan bli nerskjuten av vem som helst. Ett fåtal personer på en begränsad yta kan vara mycket frustrerande...

Becky

Ännu en bra filmatisering av Agatha Christies böcker. Riktigt bra.

Filmpunkten-id: 1906