Borta med vinden

3,7

Handling: Borta med vinden skildrar livet i den amerikanska södern och berättar historien om en bortskämd flicka som överlever det amerikanska inbördeskriget, men samtidigt förlorar den man hon älskar.

År: 1939

Leona Roberts
Evelyn Keyes
Ann Rutherford
Butterfly McQueen

Det här är en maffig klassiker som faktiskt var klart bättre än väntat. Hade förväntat mig en sliskigt sentimental kärlekshistoria, men så var inte alls fallet. Istället är huvudkaraktären, som spelas av Vivien Leigh, en typisk antihjälte. Att låta en nästan fyra timmar lång film kretsa kring en sådan karaktär är modigt och det ska filmen ha plus för. Samtidigt medför detta en svaghet då man inte riktigt sympatiserar med någon av huvudkaraktärerna i filmen då både Scarlett O'Hara och Rhett Butler egentligen är riktiga svin. Därför blir det också drygt i längden, men här och var ploppar det upp ljusglimtar. Personliga favoriten är Hattie McDaniel som Mammy.

Hade förväntat mig en lång och seg historia som jag var osäker på om jag ens skulle ge godkänt. Men jag kan inte ge annat än en 4:a till denna.
Det är imponerande att man lyckas hålla stämning och spänning uppe under hela filmen. Med tanke på dess längd borde det åtminstone ibland bli lite väl långrandigt. Men det fanns alltid något som förde handlingen framåt.

Flera av karaktärerna är ganska irriterande, men det gör inte så mycket. De är tillräckligt intressanta för att kompensera för det. Egentligen är det tjänstefolket jag tycker är mest sympatiska. Hattie McDaniel gör rollen som Mammy mycket bra.

bananasplit_96

En ganska mastig film, både till historien och längden. Men den är inte dålig för det! Förutom den spännande handlingen tycker jag att filmen även ger en liten historielektion för den som inte vet något om amerikanska inbördeskriget. Jag lärde mig i alla fall något nytt. Sen känner man innerst inne inte mycket sympati för de två huvudpersonerna, Scarlett O´Hara och Rhett Butler. Men deras personligheter är intressanta och kan vara roliga att betrakta. En film som definitivt är värd sin klassiker-status!

Va? Skulle det här vara en av de bästa filmerna någonsin. I så fall fattar jag nada. Jag tappar intresset efter fem minuter. Och redan då kan man känna stämningen på filmen och jag blir uttråkad av det. Jag bara satt och väntade på att något intressant och gripande skulle hända men icke då. Kan erkänna att jag faktiskt inte kollade färdigt på filmen. Ska försöka ge den en chans till om ett par år, kanske.

Helle85

hade hört ifrån andra att den här skulle vara såååå bra...men tyckte snarare motsatsen till bra så överskattad film?

Lingon88

Jag hade tänkt att sätta en 3a men efter att ha pressat sig igenom 4 timmar och sen så slutar filmen som den gör, man blir ju lite förbannad smått sagt. Jag tycker det är synd men allt kan ju inte sluta som man vill.

En mycket bra film tycker jag med bra skådespelare.

rednaxela

Historien utspelar sig under det amerikanska inbördeskriget och vi får följa en rad intressanta karaktärer.
Eftersom det som bekant har skrivits en bok så har man inte riktigt lyckats tagit med allt som varit relevant från boken.
Men filmen måste jag upphöja eftersom den ger en bra beskrivning av det förflutna och hur personerna agerade.
En väldigt sorgsen kärlekshistoria som fortlöper kring ett förfallet land gör att denna filmen garanterat förtjänar en trea.

Filmpunkten-id: 1915

Scarlett (1994)