Bangkok Dangerous

Handling: En anonym yrkesmördares liv tar en ny vändning när han reser till Thailand för att avsluta en rad kontraktsmord.

År: 2008
Shaun Delaney
Dom Hetrakul

Copyright Nordisk Film

tessan81

Redan efter 5 minuter börjar jag få allergiska utslag av den här filmen. Nicolas Cage´s karaktär Joe berättar med övertydlighet om sitt ensamma liv som yrkesmördare och om hans fyra regler som han följer för att vara den bäste på sitt jobb. Det är så klyschigt och tråkigt att jag överväger att strunta i att se filmen. Men jag sitter kvar i förhoppning om att något spännande ska hända. Det gör det inte.

Joe åker till Bangkok för att utföra uppdrag. Han träffar en thailändsk kille, Kong, som han anställer som springpojke för uppdraget. Den egensinnige och ensamvargen Joe fattar något slags obegripligt tycke för Kong och tar honom under sina vingar. Joe har även en märklig kärlekshistoria som är generande krystad. Nej, det här är riktigt dåligt. Nu har jag förstått att det finns en thailändsk originalförlaga från 1999 (med samma regissörer till och med!), från vilken man tycks ha plockat bits and pieces från storyn, kört i en mixer, och gjort en obegriplig variant på.

Nicolas Cage har exakt samma bekymrade min genom hela filmen; rynkad panna och lidande uttryck i blicken, ja ni känner säkert igen den. Och VEM har bestämt att när Cage ska spela tuffing så ska han ha långt hår och backslick? Big mistake!

Isko

Mycket underhållande action. Visst, klichéfyld, men ändå underhållande.

Helt okej film för en kväll, saknade dock spänningen.

tessan81

Var en spännande film, men mot slutet flippade den ut totalt- man hängde inte med och spänningen som uppkommit förstördes.

Den funkar, men jag hade helst sett att man skippade kärlekstramset och lät filmen förbli en klyschig actionrulle.

Biopremiär: 2008-09-26
Filmpunkten-id: 19420