Duchess, The

Handling: Vid slutet av 1700-talet lever den vackra och glamorösa Georgiana Spencer, en av den tidens mest fascinerande kvinnor. Hon blev berömd för sin skönhet och karisma, men blev även ökänd för sin extravaganta smak och stora aptit för spel och kärlek. Georgiana var gift med den äldre och frånvarande Duke of Devonshire, som rörde sig i samma kretsar som ministrar och prinsar. Hon kom att bli en modeikon, en älskvärd mor, en slug politisk aktör och folkets älskling, men i hjärtat av berättelsen finns även en desperat jakt på kärlek.

År: 2008
Sadie Miller
Angus McEwan

Copyright Sandrew Metronome

Evenstar_92

Vacker och tragisk är mina ord för den här filmen.
Och personligen tycker jag att skådespeleriet var väldigt bra, Keira och Ralph har jag inte haft problem med tidigare och jag har inte det efter den här filmen heller.
Helt fantastiskt kostym/smink jobb, sicken tur att den fick en Oscar för bästa kostym.
Den här filmen får nog de flesta berörda, just att det är en verklig historia gör det bara mer tragiskt (sen vet man ju inte med alla detaljer såklart).

lindajjj

En sådan där riktigt härlig film - inte mycket till handling egentligen, men så välgjord in i minsta detalj, att man sitter som klistrad. Keira Knightley har aldrig varit bättre, jag gillar henne verkligen!

fantaisha

En underhållande film men som tyvärr aldrig når dom höjderna som den kunde ha gjort.. Kiera knightley gör faktiskt riktigt bra ifrån sig och alla hennes känslor känns äkta, men ändå saknas något - kanske brister det i manuset. Men filmen är bra, det kan man inte säga något om.

kaj08

Denna film som utspelar sig under slutet av 1700-talet i England börjar ganska så intressant. Allt eftersom filmen går så blir det hela mer larvigt och det som förstör filmen är att en del skådespelarinsatser är riktigt usla.

Pinsammast är Keira Knightley, som förvisso är väldigt snygg, men gud vilken trädocka som skådis. Motspelerskorna är inte mycket bättre de heller och tyvärr tar dessa insatser ned trovärdigheten helt i denna film. Nu irriterar man sig mest på hur löjligt det hela är när dessa skådespelerskor ska spela allvarliga i sina roller. Ett riktigt botten-napp som inte kan få annat än en 1-a.

vwickan

Jag ger den en fyra. Är lite kluven hur bra filmen egentligen är. Jag blev för det mesta bara irriterad efter att jag sett den. Kan det verkligen vart sådär i verkligheten? Visst, det är ingen nyhet att männen hade makten på den tiden men man blir bra arg. Den är inspirerande och väcker många tankar och funderingar kring livet. Den fick en att sitta kvar i soffan och spärra upp ögonen!

Maria007

Vacker, romantiskt och krossande är de ord jag får fram. Antagligen den romantiskaste filmen på länge och manuset ät briljant! Räker ihnte till en 5a så det blir en 4a.

En jätte bra film med MYCKET handlin, tack gode gud att det va det, mycket bra kostym och skådespelare!!

Biopremiär: 2008-12-19
Filmpunkten-id: 19475