Tekken

Handling: En ung man söker hämnd efter sin mors död. Han finner sin farfar Heihachi Mishima och låter sig tränas av honom. När han får höra att turneringen "King of Iron Fist" ska starta och att hans mors mördare ska vara med, beslutar han sig för att anmäla sig och kämpa sig genom turneringen för att nå sitt mål.

År: 2010

Tamlyn Tomita
Anton Kasabov

Hook

Järnnävar med lite bomull

Tekken är baserat på playstation-spelet med samma namn. I en värld styrd av globala företag kämpar Jin med sin mor Jun att överleva i slummen. En dag utnämner Heihachi Mishima, ledare för företaget Tekken. Att årets Iron Fist Tournament skall hållas i staden. Samma dag dör Jins mor i en säkerhets åtgärd led av Heihachi. Jin går med i tuneringen i hop och vilja att slå ned Heihachi från sin höga tron.

Filmen har en klar story från början tillslut, man behöver inte ha spelat något av spelen för att fatta vad som händer, med alla flashbacks och samma förklaringar minst tre gånger efter varandra kan man tro att manusförfattarna skrev för folk med kort närminne. Tekken - filmen, är något av en billig kopia av "Dead or Alive" och "Street Fighter: Legend of Chun-Li" fokus är på Jin medan andra populära karaktärer har lagts in för att fylla kvoten. Man bara väntar på att Heihachi skall säga "Finish Him!". Hur är fight-scenerna, jo de är väldigt grymma och det är blod svett och muskler rakt igenom, dock inga glittrande flasher när de träffar varandra. Det finns en liten kärleks historia in bäddad som inte kommer någonstans och som vanligt så har man lagt upp slutet med lösa trådar för få till en uppföljare om tio år eller så.

Tekken är (enligt mig) ett roligt spel med en djup story som måste spelas från del 1 till del 6 för att förstår. Här har man tagit grunderna för att sedan salta i mer av det tröga och billiga istället för att bry sig om karaktärerna så bryr man sig mer om hur all skall flashaa med sina halvnakna kroppar dränkta i svett. Det är en brea film om man bara vill slö titta i en och halvtimme och inte bryr sig om vad som händer. Dock vill jag gärna se mer om det blir mer Järnnävar i bomull.

story: 2+
skådespelare: 3
regi: 3

helhet: 3

grym film verkligen, häftig scen uppsättning och mycket bra karaktärer. Storyn i sig var mycket väl godkänd, men dock lite förutsägbar mot slutet.

Hook

Järnnävar med lite bomull

story: 2+
skådespelare: 3
regi: 3

helhet: 3

Filmpunkten-id: 19478

Tekken: Kazuya's Revenge (2014)