Skattkammarplaneten

Handling: Den 15-årige Jim Hawkins älskar utmaningar, något det inte är särskilt gott om planeten Montressor där han bor - och framför allt inte på värdshuset där han jobbar med sin mamma.

Men när han en dag får en mystisk stjärnkarta i sin hand startar hans livs största äventyr. Kartan visar nämligen vägen till en plats som sägs dölja en otrolig skatt av guld och juveler; Skattkammarplaneten! Jim seglar iväg på solkryssaren R.L.S. Legacy för att leta reda på skatten. Ombord finns också kocken John Silver, som snabbt visar sig bli en god vän. Men ju närmare Skattkammarplaneten de kommer, desto mer inser Jim att John Silver döljer något...

År: 2002
Regissör: John Musker Ron Clements
Originaltitel: Treasure Planet
Ingår i tema: Disneyklassiker

Det här var min favoritfilm.. när jag var elva. Nu... kanske inte lika mycket. Men för det ska jag inte, inte lyssna på mitt elva åriga jag.

Chamillionaire

Den är roande och stundviss rolig men jag kan inte placera den.. en stark 2:a!

Bambi Tjejen

Ja...lite rolig men ibland DÅLIG

Ajice

Oväntat bra och fin film! Det är inte helt förutsägbart och allt har inte redan gjorts väldigt många gånger innan. Rekommenderad!

Bra Disney film fångade och gjorde om den jätte braa verson av boken Skattkamarön!

kaj08

Helt klart en av de bättre Disneyfilmerna på senare år. Här finns en hyfsad historia spetsat med en massa roliga figurer. Som vanligt är de lite skurkaktiga figurerna roligast, och berättar-rösterna gör ett fint jobb i filmen.

Perfekt film att se tillsammans med barnen, och inte lika urfjantig som många andra Disney-filmer.

Bara älskar den här filmen. Mäskerverk helt klart... en 5:a

en av de bästa disneyfilmer jag sett :) Jag älskar Morfen

Bra och små rolig film. Bättre än jag trodde.

Filmen är animerad

Skattkammarön (1972)
Mupparna på Skattkammarön (1996)