Horrors of Spider Island

1,5

Handling: En danstrupp på väg till Singapore störtar i havet och hamnar på en ö med spindlar vars bett förvandlar folk till just spindlar.

År: 1960
Regissör: Fritz Böttger
Originaltitel: Ein Toter hing im Netz
Alternativ titel:A Corpse Hangs in the Web (Ordagrant översatt titel )
Alternativ titel:It's Hot in Paradise (USA)
Ursprungsland: Västtyskland , Jugoslavien
Längd: 01:29, 01:21 (Tyskland), 01:17 (USA)
Alexander D'Arcy
Gerry Sammer
Eva Schauland
Helma Vandenberg
Walter Faber

Ja, vad sjutton ska jag säga? Denna science fiction-rysare i regi av Fritz Böttger har röstats fram som en av de 100 sämsta filmerna på IMDb - den befinner sig i själva verket på plats 70. (5/11/2010) Denna film fyller knappast någon annan funktion än som en amatöraktig täckmantel för alltifrån lättklädda damer till tomma förförelsekonster. Faktum är att varje komponent av filmen är så hårresande usel att jag knappt ens har lust att skriva någon utförlig recension. Med platt skådespel, en fullständigt bisarr händelseutveckling där scenerna rentav andas såväl billig porr som överdrivna cat fights, och skrattretande effekter från början till slut framgår det med all önskvärd tydlighet att Horrors of Spider Island uteslutande har skapats som lite mer än ett runkobjekt och ett verk som, inte ens med 1960-talets teknologiska standard, är kapabel att spinna vidare på den samtida rädsla som filmer som Them! (1954) och The Brain That Wouldn't Die (1962) har bemästrat och därmed avancerat till klassiker som ses än i dag. Faktum är att Horrors of Spider Island ursprungligen släpptes i USA som en vuxen-film, och att det var först tre år senare som nakenscenerna strök med och den stöptes om till en rysare. De barnförbjudna influenserna maskeras dock inte särskilt väl i den nya versionen. Undvik detta för din egen sinnesfrid.
"You know, when you've lived on an island for a long time, you forget how to say nice things to girls."
"Well, try at once."
"Well, I'm really glad that your aeroplane crashed."

Filmpunkten-id: 19613
Filmen är svartvit