Bondens tid på jorden

Dokumentär :

Dokumentär :
4,5

Handling: Filmen Bondens tid på jorden är en naturdokumentär och handlar om Styrbjörn, som tog över familjegården 1971, och Solveig Ejneby och deras praktiska och ideologiska kamp för att bevara ett stycke äldre, omistligt odlingslandskap, utanför Oskarshamn i Småland.

Styrbjörn kör slåttermaskin med häst, Solveig räfsar gräs och knotten svärmar runt dem. Man tar morgonkaffe vid åkerkanten, när solens första strålar når över skogskanten. Arbetskamraten Lukas står bredvid och ångar. Man leder kossorna hemåt längs skogsvägen. Styrbjörn kör hem ved med ardennern Lukas.

Det äkta paret harvar en åker med var sin häst. De går sina varv runt odlingsrösen, jordfasta stenar och hamlade lindar. Styrbjörn kör hästkärra med kodynga och sprider den på flikiga åkrar. Man mockar i ladugården, bär vatten till fåren, ved till sig själva och äter middag under äppelträdet. Barnbarnen leker i höet och gråsparvarna kvittrar. Snön faller, dimman stiger, vattnet i källan rinner som alltid och åren de går. Och styrbjörns kropp bär på en ödets överraskning.

En exposé över den fantastiska svenska naturen, och ett djupgående porträtt av en stolt och unik individ. Filmen är lika mycket en hyllning till det vackra i livet, som en inblick i en tid som varit, och om de människor som vägrar acceptera det moderniserade samhällets riktlinjer.

År: 2003
Regissör: Peter Gerdehag
Originaltitel: Bondens tid på jorden
Styrbjörn Ejneby
Solveig Ejneby

En riktigt stark 4+ som film, men en 5 i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Ett sånt vackert foto! Wow! Vilken fin film! Se den!
Vilken blomsterprakt och unik inblick med känsla för detaljer. Det roliga är att Gerdehag inte är något proffs - bara självlärd. Vilken vacker (ja, det är nog rätt ord) skildring av hur det var förr och att folk bevisar att det går att bryta mot nuvarande moderna samhällets normer, värderingar och utveckling.
Även ett fint porträtt av bonden Styrbjörn som plötsligt under året får ett negativt besked av läkarn...
Denna film vill jag ha på DVD! Nostalgikänslor uppstår då du ser den, över ett svunnet, men på samma gång charmigt, leverne. Ett omistligt snudd på mästerverk till dokumentär. Ovärderlig för framtida generationer - Svenska staten, spara och skydda denna film djupt och säkert i era arkiv!

Trivia: Filmen spelades in under minst ett års tid, vilket man märker på de olika årstidsväxlingarna. / Tell Johansson klippte ner filmen från ett material som Peter Gerdehag filmat som var flera timmar längre än det färdiga resultatet. / Gerdehag är även mannen bakom dokumentärfilmen Hästmannen som kom 1-2 år senare (!).

En fantastisk film som man ser med både glädje och sorg. Mycket fina bilder från alla årstider. Bondens tid på jorden är väldigt fin, men känslosam. Hade det inte varit för det känslosamma hade jag kunnat se filmen många, många gånger. Men det är absolut en film som jag rekommenderar.

En riktigt stark 4+ som film, men en 5 i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Ett sånt vackert foto! Wow! Vilken fin film! Se den!

Filmpunkten-id: 19667