Oxford Murders, The

Handling: På universitetet i Oxford försöker en professor och en elev med alla medel stoppa en serie mord som verkar vara ihopkopplade med matematiska symboler...

År: 2008
Regissör: Álex de la Iglesia
Originaltitel: The Oxford Murders
Alternativ titel:Crimes ā Oxford (Frankrike)
Ursprungsland: Spanien, Frankrike
Jim Carter
Alan David
Dominique Pinon

lindajjj

Ser man på - det var en kalkon! Jag tänkte, hur dåligt kan det vara, mordgåta i universitetsmiljö, med Frodo? Men dåligt var det. Allt var taffligt. Totalt ospännande. Och riktigt töntigt på sina ställen, som när den storbröstade tjejen lagar spagetti endast iförd förkläde. Någon minut senare säger Frodo "när allt är över sticker vi till ett ställe där ingen kan tvåans multiplikationstabell!" Ridå.

Zirgo

Ett försök att blanda nutida matematik teorier med en klassisk engelsk Sherlock Holms historia, men lyckas inte riktigt göra det. Med John Hurt som en slutledande Sherlock och Elijah Wood som Dr Watson så får vi följa med på en historia med några twists, men inget direkt nyskapande egentligen. Karaktärerna känns lite för tillgjorda och onaturliga med, så hade man arbetat lite mer på det området så hade nog filmen lämnat ett bättre intryck på mig.
En tvåa i betyg.

Instämmer helt med Audrey T, mitt betyg en svag 4:a. Kom igen Du som inte kan skilja på Sagan om ringen och den här filmen, ok visst kan skådespelare fastna i fack men EW har ju inte hållt på så himla länge i samma spår och han gör en helt ok insats i den här filmen. Kan inte vara många filmer man kan se om man fastnar helt i vilka roller en skådespelare har haft tidigare.

Audrey T

Spännande pusseldeckare i stil med Da vinci koden där matematik ska lösa seriemördarens gåta. Elijah Wood spelar den unge matematikstudenten som tillsammans med en lärare försöker lösa mordmysteriet. Många vändningar gör detta till en film som behåller mitt intresse ända till slutet!

lindajjj

Zirgo