Changeling

3,7

Handling: En mors böner besannas när hennes kidnappade son en dag återvänder. Men hon börjar snart misstänka att det faktiskt inte är hennes son.

År: 2008
Colm Feore
Amy Ryan
Michael Kelly
Gattlin Griffith

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Numera vet man att när Clintan står för regin så bjuds man på högkvalitativt material, Changeling är inget undantag. Det är ingen högoddsare att det kommer att bli ett antal Oscarsnomineringar för filmen. Angelina Jolie gör kanske sin bästa prestation någonsin, hon är mycket övertygande i sin roll som mamman. Även Jason Butler Harner spelar mycket bra som Gordon Northcott. Malkovich är alltid stabil och Jeffrey Donovan gör även han bra ifrån sig.

Filmens story går hela tiden framåt och jag tycker att trots sina 2:20 så känns den inte onödigt lång. En av 2008 års mest sevärda filmer.

kaj08

Ett starkt verklighetsbaserat drama som utspelar sig på slutet av slutet av 20-talet och en bit in på 30-talet. Vi får följa korrupta snutar och en förtvivlad ensam kvinna i jakten på rättvisa angående vad som hänt sin sin.

Clint Eastwood visar ännu en gång sin förmåga att skildra något väldigt trovärdigt och äkta. Väldigt bra skådespelarinsatser och miljöerna är mästerliga. Tyvärr kan det på slutet verka som även Eastwood blivit påverkad av hur amerikanska filmer ska sluta, för det känns lite väl tillrättalagt vissa bitar gentemot hans tidigare mästerverk. Betyget landar ändå på en klar 4-a.

Savannah

Gripande, dyster, hoppfull och klart sevärd film. Man slipper dessutom förutsägbarhet och klichéer - grymt ovanligt för en Hollywoodproduktion! Jolie är oerhör trovärdig i sin roll och Eastwood bara MÅSTE fortsätta sitt filmskapande - we need you, man!

Kanske den svagaste bland mina femmor så här långt, baserad på en mycket intressant historia, genomgående mycket bra skådespelare och klockren regi, lite Hollywood skruvad men inte mer än man står ut. En film som överträffade förväntningarna trots att de var högt ställda.

Riktigt underhållande och spännande. Lång, men tiden fylls ut rätt väl.

moacorse

Så sjukt sevärd film! Jag grät floder!

lill_saasta

Clint Eastwood has done it again! En grymt bra film med en otroligt gripande story, jag rekommenderar starkt att man ser den!

Isko

Filmen blir väldigt tjatig eftersom att den är väldigt lång. Drygt 2 timmar. Filmen skulle ha varit helt suverän om man skulle ha kortat ner den ungefär 30 min.
Om du gillar drama så ska du se denna film. Helt klart sevärd film, men det är ju många som är det. Den var lite för seg för min del. Vill ha lite mer fart i filmerna. Och det får man oftast om dom inte är så värst långa.

Flora

jag kan inte fatta att detta har hänt på riktigt, helt sjukt. angelina är helt okej, såsom alla andra. men denna handiling skär sig lite med hollywood-känslan man får. äh, jag vet inte riktigt, men några tårar fällde jag allt.

MaliciousDelight

Jag blev besviken. Hade väldigt höga förväntningar som tyvärr inte filmen nådde upp till. Men den var bra ändå. Tyvärr så kände jag att slutet blev för mycket och för krångligt. Därefter får den en stark trea.

Biopremiär: 2009-01-09
Filmpunkten-id: 19697