En sång för Martin

Handling: Barbara Hartman är första violinist i en symfoniorkester och har levt i ett långvarigt äktenskap. Hon förälskar sig handlöst i kompositören och dirigenten Martin Fischer som liksom Barbara är gift och har vuxna barn. De två flyttar tillsammans. Plötsligt börjar Martin bli glömsk och förvirrad.

År: 2001
Regissör: Bille August
Originaltitel: En sång för Martin
Ursprungsland: Tyskland, Danmark, Sverige
Längd: 01:59 (Norge), 01:57 (Sverige)
Sven Wollter
Jonas Falk
Folke Larsson
Cecilia Ljung
Hanna Lövqvist

Det här är ett välspelat drama av Bille August och det är utan tvekan den bästa prestation jag har sett av Sven Wollter på film. Skildrar verklighetstroget Alzheimers sjukdom och hur sjukdomsprocessen påverkar både den drabbade och de anhöriga. Både Sven Wollter och Viveka Seldahl vann välförtjänt en guldbagge för sina insatser. En del av Seldahls repliker känns påklistrade och onaturliga, men annars gör hon en formidabel insats i sin sista långfilm. En mycket stark trea i betyg.

En sång för Martin är en förödande skildring av hur livet kan slås sönder. Tårarna brände bakom ögonlocken flera gånger, och fantastiska rolltolkningar förenat med vacker musik gör detta till en film man inte glömmer.

Engagerande och ganska gripande film. Både Wolter och Seldhal är mycket bra. Även intressant att se hur sjukdomen utvecklade sig.

Blä, bra skådespelare men världens tråkigaste film...

Audrey T

Gripande och sorglig film om hur Alzheimer kan påverka en familj. Både Viveka Seldahl och hennes livspartner Sven Wollter gör en stark prestation. Ännu starkare om man känner till att hon var sjuk i cancer när filmen spelades in. Hon dog kort efter filmen kom.

heroin

Mycket sorglig och fantastiskt bra film, Sven Wollter görs sitt livs roll medan Viveka Seldahl gör en minst sagt tveksam insats.
Filmen beskriver händelseförloppet för Alzheimers sjukdom mycket bra och hur stackars Martin bara blir sämre och sämre, och verkligen totalt förändras i sin personlighet.
Denna film berörde mig extremt mycket.

filmen ger en riktigt bra insikt i hur demens påverkar och gör med människor.

Daniello_

En ovanligt stark och gripande film för att vara svensk! Sven Wolter är lysnade.