Glasblåsarns barn

Handling: Barnen Klara och Klas bor med sin mamma och pappa i 1800-talets fattig-Sverige. Pappa Albert är den bästa glasblåsaren i trakten. En dag rövas barnen bort. Nu måste de få hjälp av Flaxe Mildvind och hennes korp Kloke.

År: 1998
Regissör: Anders Grönros
Originaltitel: Glasblåsarns barn
Alternativ titel:Glasblåsarens barn (Alternativ stavning)
Stellan Skarsgård
Peter Nystedt
Ann-Cathrin Palme
Oliver P. Peldius

tungspets

Ja, filmen kommer nog alltid vara lite läskig, men också underbar. :') För visst är det en bra film.

Cruel_Intentions

FIlmen är fan riktigt otäck, det feta läskiga barn vakten..och kråkorna.. RYSNINGAR

En varm och mysig sagoberättelse, på film. Jag antar att boken är mycket bättre, för den här filmen tenderar att bli lite skum och off ibland. Den pendlar mellan vad som är verkligt, vad som har hänt och Sverige för längesen. Det är en fin film, lite otäck ibland faktiskt. Med bra skådespelar insatser och härlig humor. En svag trea.

Mycket bra film som säkert underskattas av många pga. att den vänder sig till yngre publik. Överlag bra skådespelarinsatser och som oftast en lysande prestation av Stellan Skarsgård. Fina miljöer och effektfull regi. Har inte läst boken men filmen får en svag 4i betyg av mig.

En av mycket få bra svenska filmer. Till och med så bra (skådespelare, mannus, regi mm) att den förtjänar en fyra.

bananasplit_96

Det här är en vacker och lite magisk film. Den liknar ingen annan film jag har sett, och det är nog knappast några filmer som liknar den heller! Det är en spännande historia, som får lite extra krydda av den elaka barnsköterskan Nana. Det är även en fin historia om sammanhållning. Dessutom är det lite roligt med miljön, 1800-talets Sverige. Stort plus för mycket bra skådespelare!

En film för de något äldre barnen. Mycket välspelad och vackert utförd. Svensk 90-talsklassiker.

Alba25

Den här filmen är det många som tycker är en bra saga. Den här filmen är för mig hemsk ! , jag såg den när jag var ungefär 8 år den där tjocka tanten skulle inte vara så läskig sa min kompis , hon skulle bara vara rolig . Rolig ! jag såg inte vad som var roligt med henne det ända jag såg var en hemsk tjock elak tant som sedan fick mig drömma mördrömmar. men nu har bilderna i huvudet av henne försvunnit , men jag vet inte om jag vågar se den igen för då kankse dem kommer tillbaka.

Otroligt fantastiskt bra och mystisk film. Jag gillar den grymt mycket

En rätt bra film, inte som jag trott, men bra. Får en svag 3:a

Filmpunkten-id: 1970