Söndagsbarn

2,5

Handling: SÖNDAGSBARN skildrar i huvudsak en solig helg, sommaren 1926 i "Sveriges hjärta" - Dalarna. Lilla "Pu" (som skulle växa upp och bli regissören m.m. INGMAR BERGMAN) upplever tillvaron samman med sin storebror och lillasyster. Han är ett "söndagsbarn" och har därför gåvor som andra inte har.

Fadern (Thommy Berggren) och modern (Lena Endre) gör sitt bästa för att hålla ihop familjen denna varma sommar, men sprickor och konflikter hotar hela tiden den skenbara tryggheten. Fadern med den oberipliga ilskan. Storebror med sin närmast pennalistiska läggning, och den ständigt närvarande stränga religionen får "Pu" att pendla mellan hopp och förtvivlan, så "söndagsbarn" han är...

År: 1992
Maria Bolme
Majlis Granlund
Birgitta Ulfsson
Carl Magnus Dellow

Bra skådespel av lill-grabben som spelar Ingmar som liten! Fina sommarmiljöer i Dalarna.

Jag var skeptisk till den här filmen,då jag läste att Ingemar Bergman skrivit manus och att hans son var regissören. Efter att ha sett ett par Bergmanfilmer så vet jag att de kan vara skumma och tråkiga,därav min skeptiskhet. Jag gav filmen flera chanser,gång på gång,tänkte att den kanske bättrar sig,men det gjorde den aldrig. Otroligt seg och ointressant! En klar etta!

Filmpunkten-id: 1972