Five Easy Pieces

Musik:

Musik:

Handling: Trots att han är en strålande klassisk pianist och kommer från en intellektuell välbärgad familj, har Robert Dupea (Nicholson) gjort en karriär av att gå från jobb till jobb och från kvinna till kvinna. För tillfället arbetar han på ett oljefält och använder sin fritid till att dricka öl, spela poker och förbli oberoende av sin snygga, men ointelligenta flickvän Rayette (Karen Black). Han dyker upp vid sin fars dödsbädd tillsammans med Rayette, men träffar där en sofistikerad kvinna (Susan Anspach), som han faller för. Fångad mellan sina motstridande livsstilar, står den intelligenta men problemfyllde Dupea inför ett val som kommer att förändra hans liv för alltid.

År: 1970
Susan Anspach
Ralph Waite
William Challee

Gunnar Bergquist

Filmen är ett litet mästerverk som påminner om en novell av Tjechov. Den ångar av erotik. Den innehåller också scener som när Jack N i sällskap med liftande feminister som röker annat än tobak möter cafésubban från helvetet, och akademikern från östkusten som ser Jack N:s medföljande blondin som ett sociologiskt exempel.
Slutet är oförglömligt.

Nicholson och slutet är filmens behållningar. Många har nämnt att den var långtråkig vilket jag personligen inte märkte av. En trea har den definitivt gjort sig förtjänt av.

Överskattad! Denna rulle var ofta oengagerande och konstig. Det enda bra med filmen var Nicholson medverkan.

Kan väl inte direkt säga att jag blev imponerad. Ett ganska segt och oengagerande drama med osympatiska karaktärer. Typiskt svenskt har jag lust att säga, trots att det är amerikanskt. Nicholson och merparten av de andra är bra i sina roller, men filmen i sig föll mig inte i smaken.

Polare

tycker den var speciell film, ger den en trea för jag har tänkt över att filmens slut båda var bra oh dåligt, men den är sevärd

Överskattad i mitt tycke. Nicholson är som vanligt otroligt bra i sin roll och även de andra är helt ok. Bra manus, trots det tycker jag att filmen är på tok för seg och kommer ingen vart. Gillar slutet. 2,5 i betyg.

Filmpunkten-id: 1974