Terminator Salvation

Handling: Efter kärnvapenattacken som utrotade nästan hela mänskligheten så har nu SkyNet skickat ut sina terminatorstyrkor för att rensa upp. John Connor och andra överlevande strider med allt de har för att återta sin plats på jorden. Samtidigt som striderna fortgår träffar John en Marcus Wright. John vet inte mycket om sitt förflutna och är osäker om Marcus kommer från det förflutna eller framtiden. Medan detta dilemma psykar John så hamnar Marcus och John i SkyNet's kärna där dom upptäcker SkyNets nya strategi för att utrota mänskligheten en gång för alla.

År: 2009
Regissör: McG
Originaltitel: Terminator Salvation
Alternativ titel:T4: Salvation
Alternativ titel:Terminator: Die Erlösung (Tyskland)
Ursprungsland: USA, Tyskland, Storbritannien

Michael Ironside
Linda Hamilton

Copyright Sony Pictures Releasing (Sweden) AB

lindajjj

Nej, det här var inget vidare. Inget manus över huvud taget, och en Christian Bale med tankarna någon annanstans, talandes med exakt samma tonläge hela filmen igenom. Coola, otäcka robotar, och en mycket attraktiv halvrobot, det är denna films enda behållning.

madeleine_g

Den här filmen är desvärre inte den bästa av terminator filmerna. Känns lite som om man har tröttnat på konceptet och inte bidragit med någonting nytt. Alla de gamla ingredienserna fanns redan där och man hade inte tillfört någonting nytt överhuvudtaget. Christian Bale gjorde dock en bra insats men jag tycker inte att det var en tillräckligt bra insats för att få filmen godkänd.

Måste dock erkänna att jag tyckte om den när jag såg den på bio men det var mest på grund av det bra ljudet och effekterna men när man såg den hemma sen så föll den pladask just eftersom den är så pass beroende av just effekterna och ljudet.

Så nej jag kan inte ge den här filmen ens ett godkänt.

Zirgo

"Ojdå, vad hände där egentligen?", sitter man lite smått och funderar för sig själv efter att ha sett denna högvarvade film susa förbi ögonen. För action och mycket av det har den, så här kan den kräsne explosionskrävande, bodycount-räknande action nörden få sitt lustande mättat, mig inkluderat! För vad skulle en Terminator film vara utan detta element, något som varit själva definitionen av filmerna sedan första filmen dök upp 1984 med Arnold Schwartzenegger vid rodret.
Det finns mycket positivt att säga om filmen men det som mest slår mig är referenserna till dom tidigare filmerna och att stifta bekantskap med dom karaktärer som man bara fick känna på ytan. Jokern i denna filmen är definitivt "Marcus Wright", spelad av Sam Worthington. Han gör en bra prestation och slår nästan Christian Bale, som spelar "John Connor", på fingrarna.
Sedan finns det även några negativa saker att säga. Vissa scener kan verka totalt orealistiska, speciellt i vatten scener som det finns några stycken av. Där finns några märkliga klipp mellan olika scener där det känns som att man har gått miste av något från scen 1 till scen 3, och man undrar vad tusan hände i scen 2 som inte fanns där?

Detta är definitivt en biofilm, eller en hemmabio film av det större slaget om man har tillgång till det, och filmen förlorar MYCKET av sin charm om man väljer att se den i andra former. En del scener kräver helt enkelt att man ska sitta i en biosalong för att få den rätta känslan. Med det sagt, om man är en fan av dom tidigare filmerna, eller om man vill bara ha en fet action rulle för kvällen, så är filmen definitivt värd pengarna för en tur till biografen! Filmen i helhet pendlar mellan en trea och en fyra, men jag väljer det starka alternativet i detta fallet och kör en trea.

Se den, och låt Skynet ta över biosalongen och din vardag för all framtid!

Bilbo_one

Nej terminator börjar bli lite för dammig nu för tiden. Lägg ner, höll på att somna

Den bästa av Terminator filmerna (bättre är ettan, tvåan och definitivt trean!!) men ascoola effekter och actionscener. Samtidigt är den även djupare och tänkvärd. En film som jag genast ville se igen efter att jag precis sett den!!

Öhm. Jag är lite stum över allas kommentarer till de här filmen. Funderar fortfarande. Den här filmen var jättebra! Otroligt bra! Jag hade inte så höga förväntningar när jag skulle se den men filmen var perfekt på varje punkt. Jag skulle inte kunna gjort det bättre själv. En kommentar som ofta dyker upp är att "filmen inte tillförde något nytt". Eeh. Det är själv grundpelaren i filmen att den faktiskt var helt ny och revolutionerande för Terminator genren. Den tog Terminator från Californias gator till ett stort öppet krig i framtiden. Helt nya regler. Helt ny stil. Och känslan var perfekt från början till slut. Folk är på tok för kritiska till filmer. Målar någon en cirkel och ett streck och kallar det konst så jublar alla och dricker vin till tavlan i två timmar. Sliter folk som djur i 1 år och lägger ner miljontals kronor och passion och kärlek i en film så rycker folk på axlarna och säger. Meh... filmen är för lång...

Inte så förbannat dålig som folk säger, tyckte rent av att den var bra. Visst inte alls i närheten av dem första två Terminator filmerna men bättre än tredje filmen. Bale är grym som Connor.

Knappt sevärd. Känner inte igen mycket från de tidigare filmerna, och denna stilen gjorde inte serien bättre.

heroin

Den sämsta av Terminatorfilmerna.
Ligger till och med låååångt under de föregående.
"Terminator Salvation" är helt enkelt en två timmar lång strid, och jag fick ut lika mycket av filmen som jag skulle fått av att kolla på när någon spelade Counter-Strike i två timmar.
Inget djup, ingen handling, inget nytt som tillförs.

Skådisarna är väl dock bra och det är grymt snygga effekter, miljöer och bra filmmusik, därför får filmen godkänt men de tre föregångarna är sju ljusår bättre.

soulman85

den va ok, men den bästa är 2an

Biopremiär: 2009-06-03
Filmpunkten-id: 19750

Terminator (1984)
Terminator 2 - Domedagen (1991)
Terminator 3: Rise of the Machines (2003)
Terminator: Genisys (2015)
Terminator: Dark Fate (2019)