Dead Man Walking

3,7

Handling: Den socialarbetande Syster Helen möter internen Matthew, dömd för morden på två tonåringar. Han är kall och okänslig, men ett speciellt band utvecklas mellan dem - trots att Helen chockas av hans hat och ovilja att acceptera brottet han begått.

År: 1995

Steve Boles
Nesbitt Blaisdell
Ray Aranha

Kejnoo

En intressant och känslosam film som verkligen lyser upp situationen med Dödstraff. Efteråt kan man inget annat än att diskutera.

Cammie

Vi fick analysera Dead Man Walking på psykologin, vilket gjorde att jag hade lite svårt att se filmen på det "vanliga" sättet. Att leta överjag och psykosociala stadier är inte lätt att kombinera med nöjestittande.
Dock blev jag väldigt berörd av filmen, som med sitt låga tempo och suggestiva handling tillsammans med superba Sarandon och Penn skapar en riktigt bra berättelse.

Cammie

så jäkla bra film..sean penn e bra skådis..grät i slutet

Nr 72 på min Topp 250. En stark -5 som film & i sin egen genre.

Tagline: -

Så otroooligt bra skådespel av både Susan Sarandon och Sean Penn - magnifikt. Man verkligen ser att Penns rollfigur vill bli förlåten... Snacka om berörande film med intressant tema. Jag kan inte undvika att gråta mot slutet. Man känner med gärningsmannen, man känner med anhöriga. Här har Robbins verkligen lyckats med regin.

En av många bra filmer att se på och sedan diskutera i skolan m elever.

Trivia: After being told that she would be played in the film by "a famous actress from Thelma & Louise (1991)," Sister Helen Prejean was introduced to Susan Sarandon and said "Thank God, she's Louise." / The title "Dead Man Walking" is a slang term used by prison guards when escorting death row prisoners from their cells to the execution chambers / Because Peter Sarsgaard and Missy Yager's brutal rape scene was filmed in the mud, every time they did a new take they had to get up, get showered, get dressed, put new makeup on and do it again. It took all night to film.

Sky_Pirate

Otroligt välgjord film. Hade inga större förhoppningar innan jag såg den, det var min bror som rekommenderade den, och för det mesta har vi inte alls samma smak när det gäller film. Jag blev positivt överraskad, minst sagt, och nu innehar den en säker plats på min personliga tio-i-topp.

Förrsten, är det någon mer än jag som tycker att Sean Penn är lik T-Bag från Prison Break i denna film?

En gripande och tänkvärd rulle. Tim Robbins regi är utmärkt och Susan Sarandon utmärker sig också som syster Helen. Sarandon fick en välförtjänt Oscar för sin insats.

chokladberoende87

En bra film tycker jag.

zarischka

En obehaglig och hemsk film - men en som berör. Jag hatade den första gången jag såg den - men såg om den och insåg dess storhet. Den är hemsk, och den gör mig fortfarande arg och ledsen - men den har också ett budskap...!

Filmpunkten-id: 1980