Vi som älskade varann så mycket

4,3

Handling: Gianni, Nicola och Antonio blir vänner när de slåss mot nazisterna 1944. Under de följande 25 åren lever de vidare, utan varandras inblandning eller tillsammans.

År: 1974
Regissör: Ettore Scola
Originaltitel: C'eravamo tanto amati
Alternativ titel:We All Loved Each Other So Much (USA)
Ursprungsland: Italien
Giovanna Ralli
Aldo Fabrizi
Marcello Mastroianni
Federico Fellini

Det här är en riktigt rolig film där vi får följ några vänner, som träffas i sena ungdomsåren, genom livet. Dråplig, oförutsägbar och humoristisk, överlag bra skådespelarinsatser.

Riktig italiensk klassiker och mästerverk, lika gammal som mej, av Ettore Scola. Såg ikväll mån 30 sep 2019 med Lidingö FilmStudio. Ronny Svensson i TV4: "Världens bästa film!" och dessutom framröstad som en av de 20 viktigaste filmerna i världen som man ska se innan man dör!
Kul att ha sett den! Visst ser man att den har kvalitéer denna metafilm stundtals, som flirtar med andra stora regissörer från Italien, skön humor. Citatet från den smärtsamma repliken: "Vi skulle förändra världen - men det var världen som förändrade oss." - sammanfattar hela essensen av Scolas film; ideal som blir till illusioner, förhoppningar som blir till förpliktelser...

Ettore Scola hör till den främsta skaran av italienska regissörer. Hans "Familjen" och "Fula, skitiga och elaka" är bra filmer, likså denna.
Problemet med Italienska filmer är att jag tappar tålamodet lätt när jag ser dem. Vet inte riktigt varför, men det leder till att jag slutar koncentrera mig 100 % på filmen. "Vi som älskade varann så mycket" är självklart sevärd och intressant, men betyget blir inte mer än en trea.

Filmpunkten-id: 19887