Jacobs Inferno

Handling: Jacob Singer jobbar på posten i New York och lider fortfarande av trauman från sin tjänst i Vietnam. Han börjar få märkliga syner och snart kan han inte skilja verklighet från fantasi.

År: 1990
Brent Hinkley
S. Epatha Merkerson
Suzanne Shepherd

Mackie

En spännande film som verkligen är svår att definiera i ett ord. Den börjar som en rysare/sci-fi, börjar sedan ha en hel del dramaelement, sen går den och blir något av en konspirationsthriller typ The Manchurian Candidate, för att sedan gå och bli riktigt kuslig igen tills upplösningen kommer på slutet, då man sitter helt klistrad.

Det jag kommer minnas den här filmen för är framför allt Tim Robbins oförglömliga prestation (precis rätt roll för honom), den kusliga stämningen som ligger på igenom hela filmen i stort sett, med bara några få tillfällen att hämta andan igen, och det väldigt starka slutet. Det här är ruskigt nära en femma.

Denna film har ungefär samma skumma atmosfär som Adrian Lynnes "Angel Heart" - och det gillar jag.
"Jacobs Inferno" är en helt klart bra rulle med en suberb Tim Robbins. Engagerande nästan hela tiden. Slutet var lite knepigt, men annars så är jag nöjd. Stark trea/Svag fyra i betyg.

Mackie

En intressant och spännande film som är ganska deppig, men det gör den också så effektiv. Tim Robbins känns perfekt i huvudrollen och många konstiga händelser inträffar genom filmen som gör att den är klart sevärd.

Det här är en psykologisk film med Tim Robbins i huvudrollen. Efter en trög och tråkig inledning blir filmen mer och mer spännande. Tyvärr känns hela filmen grå och smått oengagerande, vilket gör att betyget inte blir mer än godkänt.

Lite udda men intressant psykologisk film. Tim Robbins gör en av sina bästa roller. Klart sevärd.

Filmpunkten-id: 1990