W.

Biografi:

Biografi:

Handling: Från fylleslag via torken till återfödd kristen. Från svart guld på Texas oljefält till Vita huset i Washington. Från kampen för att ta sig ur pappans skugga till kriget bakom fiendens linjer i Irak. Här är den otroliga historien om USA:s 43:e president.

Oavsett om du älskar honom eller hatar honom - eller älskar att hata honom - så är George W. Bush otvivelaktigt den mest kontroversielle och omdiskuterade amerikanske presidenten någonsin. Oscar®-vinnaren Oliver Stone har här tagit sig an berättelsen om W. och tecknar ett överraskande sympatiskt porträtt av lantisen som - närmast av en slump - kom att bli världens mäktigaste man.

År: 2008
Jason Ritter
Noah Wyle
Stacy Keach

Copyright Nordisk Film

En intressant film, sevärd. Hade dock kunnat gjorts lite bättre anser jag, då det hela var lite för hattigt fram och tillbaks mellan olika år osv. Svag trea.

Josh Brolin är verkligen mycket bra och trovärdig i rollen som Bush. Själva filmen är hyfsat intressant. Man får en givande inblick i denna kontroversielle presidents ungdom och hans tid vid presidentposten.

manne747

Underhållande men inte realistiskt

Först tänkte man att Josh Brolin i rollen som George W. Bush blir en riktig "missmatch", men det visar sig att Brolin faktiskt är helt förträfflig i rollen, även de andra gör gedigna insatser. Trots Oliver Stones aversion gentemot Bush så trodde jag att han skulle förlöjligas ännu mer än vad som var fallet. Filmen går inte in på djupet och vissa händelser får i princip inget utrymme, vilket gör att Bush som person inte porträtteras helt rättvist. På det stora hela värd en titt, men ingen framtida klassiker. En stark trea mest tack vare bra skådisinsatser från framförallt Brolin, Dreyfuss, Glenn, Banks och Cromwell.

Biopremiär: 2008-12-05
Filmpunkten-id: 19928