RocknRolla

Handling: När en rysk gangster har en skum markaffär på gång, och det rör sig om flera miljoner dollar, vill hela den kriminella undre världen i London vara med. Allt från en farlig brottsmagnat till en sexig revisor, en korrumperad politiker och misslyckade småtjuvar konspirerar och kolliderar med varandra i ett försök att snabbt bli rika.

År: 2008

Matt King
Nonso Anozie

Copyright Sandrew Metronome

andor

Seg och icke fängslande lock stock film.

Antonlikemovies

Bra Gangster/Action/Komedi.
Gerard Butler visar att han är en riktigt bra skådis.
Den är dock lite seg men det är bra humor i den så jag ger den en fyra.

besviken säger ja bara..trodde den skulle vara lika cool och bra som snatch och look stock men nee det blir bara fånigt

en svag tvåa

Guy Ritchie är en bra regissör vars hårdkokta gangster-rullar bjuder på härlig dialog och sköna karaktärer. RocknRolla är inget undantag.

Solklar rulle som jag förväntade mig något i klass med Snatch. Vilket jag tog fel för filmen hade långt ifrån samma klass, dock så var det mycket man kände igen som höjde filmkänslan en hel del.

Skådespelet, fotot, effekterna vart jag riktigt imponerad av. Dock så kändes storyn lite väl för utsmyckad och karaktärerna kunde också identifieras en hel del med filmen Snatch.

Det här har Guy Ritchie gjort bra, dock som sagt så har filmen långt ifrån samma höga klass som Snatch.

Men i korta drag så är filmen sevärd, klar trea.

Laidan

Härligt! Äntligen är Guy Ritchie tillbaka. Hans tidigare filmer har ju varit helt underbara (bortsett från Swept Away), det är denna också.
Hans stil kan man ju inget annat göra än att älska. Skådespelarna lyckas fantastiskt och storyn är riktigt intressant. Inte riktigt i klass med Snatch och Lock, stock... men inte långt ifrån.

junkninjan

Det märks att Guy Ritchie vill tillbaka i rampljuset. Det märks att han vill axla sin fallna mantel återigen som the great white hype of London.
Efter genombrottet med Lock, Stock och Snatch så har det bara dalat för honom. Den absoluta lågvattenmarkören var utan inbördes konkurrens "Swept away" med förra hustrun i huvudrollen(som fått det otroligt låga betyget 3.5 på IMDB).

Nu är han tillbaka som nyskild och vi får se om det var sant att Madonna(som i själva verket är en Succubus) sög i sig all hans talang under deras äktenskap.
Mr Ritchie vill tillbaka till sina rötter som regissör. Men framförallt så vill han återinstifta den där brittiska gangstergenre filmen som varit i ide under några år.

RockNRolla har samma dynamiska bildtempo som lock stock/snatch. Alla som medverkar introduceras som ubercoola superstjärnor med hjälp av smart klippning, ett kickass soundtrack och slowmotion panoreringar med perspektivförskjutningar.
Dialogen är rapp och fyndig, men känns ibland bara som en hög med komiska poänger som staplas på varandra.
Det är samma morbida humor invävd i historien som tidigare varit Ritchies signum. Gerard Butler gör en cool (men emotionellt oengagerande)karaktär som filmens antihjälte two one.

Saken är den att på många plan så är den verkligen en lock stock, men det som den faller på i slutänden är en avsaknad av själ. Det finns inget direkt engagerande i denna filmen utan den generar kanske på sin höjd en axelryckning. Att Ludacris är med känns mest som ett matt försök att inkludera ytterligare en målgrupp till filmens presumptiva åskådarlista.
Inget nytt under solen och mr Ritchie får nog fila på sin stora comeback ett tag till.

I övrigt är det en helt okey actionfilm för kvällar då man inte känner för Norénska relationsdraman, utan där slutstycken till automatvapen som dansar i slowmotion är mer i linje med vad man söker.

Biopremiär: 2008-12-12
Filmpunkten-id: 19932