Prince of Persia

Handling: Historien utspelar sig i det medeltida Persien där en äventyrslysten prins blivit lurad till att släppa lös “Tidens Sand“, vilket ledde till att kungariket förstördes och befolkningen förvandlades till demoner. Tillsammans med en inte helt samarbetsvillig prinsessa försöker han nu stoppa den arga härskaren från att som hämnd släppa loss en sandstorm som hotar förgöra hela världen. Nu är det upp till prinsen och prinsessan att återföra sanden till timglaset genom att använda “Dagger of Time”, en magisk dolk som ger prinsen kontroll över tiden.

År: 2010
Regissör: Mike Newell
Originaltitel: Prince of Persia: The Sands of Time
Ingår i tema: TV/Dator-spel

Jake Gyllenhaal
Ben Kingsley
Gemma Arterton
Alfred Molina

Jag har sett många filmer där man försökt att föra över ett lyckat tvspel till film och där det bara blivit ett fiasko. Men har har dom verkligen lyckats.Dom har verkligen överfört den klassiska Prince of Persia stämningen till vita duken. Det här spelet ligger mig varmt om hjärtat för jag har spelat det väldigt mycket. När jag hörde att dom gjort spelet till en film trodde jag knappt mina öron. Men blev så klart superglad. Och dom har också gjort filmen med den versionen jag spelade i tankarna. Xbox versionen med samma namn. Prince of Persia: Sands of time.
Det spelet handlar också om att dom attackerar en stad och i staden hittar den legendariska kniven. The Dagger of Time.

Dom hade verkligen ansträngt sig på att föra över spelkänslan i filmen och det fungerade väldigt bra. Allt hoppande, akrobatik, väggklättrande och svärdsfighter fanns med. Huvudrollen var precis lika akrobatisk och skicklig som i spelet. Dom hade inte bara tagit namnet från spelet och gjort någon fjantig actionfilm av det. Dom hade verkligen gjort spelet till en film. Spelet hade väldigt härlig stämning och det var kul att man kände igen den stämningen i filmen. Väldigt härligt. Vacker musik och spännande dramatik och intressanta karaktärer. Att jag såg Source Code före den här filmen var också väldigt bra för det fick mig att gilla huvudrollen innan jag såg den här filmen. Det var väldigt viktigt. Ben Kinsley är med också vilket var väldigt passande i den här filmen. Han passar den kulturen. Det var härligt att se honom igen. Prinsessan var bedårande och allt var helt underbart.

Dock kan jag tycka det var en smula synd att dom inte använde The Dagger of Time lite oftare i flera scener. Spelat lite mera på häftiga scener och fightscener som kunde repeterats. Men kniven hade bara några laddningar. Det har den i och för sig i spelet också men eftersom kniven i princip laddas på igen i spelet så använder man den väldigt ofta. Önskar den hade använts oftare i filmen. Annars var filmen väldigt bra! Gillade du den här filmen kan jag rekommendera att du spelar spelet Prince of Persia: Sand of Time. Det är väldigt vacker musik i det spelet.

EN otroligt bra film med häftig scensättning och bra karaktärer otroligt bra och originell handling

losdrivaren

bra spegling av tv-spelet som verkligen blandar ny teknik och bra berättelse

ToxicAvenger

Men vafan... Skitfilm med ganska bra effekter och najs action.

Hook

Bra tidlös action!

Dastan pojke från slummen i Persiska riket blir omhändertagen av kungen och uppfostrad med hans två styvbröder. De växer upp och bildar starka band av brödraskap. I vuxen ålder attackerar Dastan och hans bröder den heliga staden Alamuth, efter en lyckad kamp erövra de stad. Men tydligen finns det något skumt med anledningen av invasionen och Kungen blir mördad under en bankett. Dastan blir den skyldige och tillsammans med prinsessan Tamina så tänker Dastan ta reda på vem som mördade hans far, med tiden kommer alla svar.

Ett roligt action äventyr med häftiga effekter och väldigt nära trogen de tv-spel som filmen baserats på. Stor del tycks filmen var mest inspirerad av Aladdin samt andra folksagor från mellanöstern det är när tidens sand och gudar som filmen börjar tappa status. Man känner inget medlidande med Taminas försök att lura Dastan och skurkarna är väldigt torra... som sandpapper.

Filmen har dock ett mycket bra underhållningsvärde och finalen tillsammans med Alfred Molinas tolkning av en strutsrace sheik räddad filmen från ett mindre betyg. Det är äventyr och påminner i bland om 'Mumien' och 'Pirates of the Caribbean'. För er som gillar action äventyr saga eller tv-spels filmer så är det här ett klokt val att se innan sanden runnit ut.

Story: 4
Skådespelare: 3+
Regi: 3+

Helhet: 4-

Den var väldigt bra, fast mina förväntningar var LÅGA!

en helt fantastisk film, med ett oväntat slut som alla måste se!

Biopremiär: 2010-05-19
Filmpunkten-id: 19949