I Love You Phillip Morris

Handling: Filmen är baserad på en sann händelse.

Genom sin upptäcksresa så hamnar Steven Russell i orätt med Texas rättssystem. I fängelset blir Russell galet förälskad i sin cellkompis Philip Morris och när Morris släpps fri så leder det till att Russell rymmer från fängelset desperat att få vara med sin älskade...

År: 2009

Louis Herthum
Griff Furst
J.D. Evermore

Copyright Scanbox

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: The Conman who wouldn't go straight / * Based On A True Story... No, Really It Is

Räcker inte ända upp till en 4, men nästan. Det svåra är ju som alltid genren drama-komedi, och här är det mer komedi än drama. När dramat väl kommer, vilket är mer sällan, blir det väldigt tvära kast, nästan för tvära. Man blir dock onekligen nyfiken på, efter att ha sett filmen, vem regissören är - nån ny? Ja, det visade sig vara två (!) helt nya regissörer. De kan nog utvecklas med tiden.
Annars är det riktigt bra skådespel av de båda huvudskådisarna.
Riktigt bra musik (soundtracket).
Nej, filmen hamnar inte i DVD-samlingen. Detta kan och vill man se om nån enstaka gång, delvis kanske för att omvärdera betyget. Ett plus för en riktigt snygg scen; den näst sista i domstolen på toaletten med operastycket som samtidigt spelas. Om historien är sann * så verkar den nästan vara för otrolig för att vara sann. ;)

Trivia: -

Trodde att detta skulle vara en rolig komedi, men det var det inte riktigt. Skulle säga att det är ett drama rakt igenom. Man är heller inte van att se Jim Carrey i så här seriösa roller.

Inte ett dugg rolig, handlingen var inte heller så speciellt bra :P

Det jag gillade med den här filmen var regissörens oräddsla att driva på den hela homosexuella känslan i filmen. Det här är en film som homofober absolut skulle ha svårt för att se. Personligen satt jag och gapskrattade i många scener. Däremot så övergick filmen från en komedi till en tragedi. Det blev en kraftig omvändning där ungefär som i Adam Sandlers Click. Jag hade väldigt svårt för att se slutet för det var så tragiskt så början och slutet balanserar ut filmen till en jämn trea. Lite som en våg. Ganska ovanligt att jag älskar början på en film men hatar slutet så här. Allt blev så fruktansvärt allvarligt mot slutet så man bara slutade skratta.

fantaisha

Jag gillade faktiskt den här filmen mycket och måste säga att Jim Carrey imponerade. Lagom underhållande och lättsam!

En mycket underhållande film med en fantastisk Carrey i rollen av en karaktär vars liv är som ämnat för att berättas i filmformat.
Filmen pendlar lite mellan drama och komedi vilket jag anser är smått genialiskt eftersom historien ändå följer denna lurendrejare dom ständigt lurar alla karaktärer plus oss åskådare.

Audrey T

Fantastisk film om Steven Russell som upplever den stora kärleken när han träffar den försynte Phillip Morris i fängelset. Steven måste komma på ett sätt att få ut Phillip. Han kommer på den ena vansinniga idén efter den andra. Jim Carrey är i sitt esse. En hysteriskt underbar film som inte är lik någon annan!

Savannah

En lätt besvikelse. Allt roligt ser ni redan i trailern och i övrigt så är det alltid en jobbig upplevelse att under en hel film följa - och förväntas sympatisera med - en karaktär som känns ytlig och påhittad. Då spelar det liksom ingen roll hur mycket Ewan levererar i titelrollen. Stark tvåa.

Biopremiär: 2010-02-26
Filmpunkten-id: 20039