Upp

3,7

Handling: Carl Fredriksson är en 78-årig, pensionerad ballongförsäljare som bestämmer sig för att äntligen uppfylla sin dröm om ett storslaget äventyr. Med hjälp av tusentals ballonger fastbundna på sitt hus flyger han iväg på sitt livs resa till Sydamerika. För sent upptäcker Carl att hans värsta mardröm, Oskar - en överenergisk 8-årig scout, befi nner sig på fel plats vid fel tillfälle - nämligen Carls veranda!

Världens mest osannolika par hamnar mitt i ett spännande äventyr i Sydamerika och möter nya vänner; Dogge, en talande hund, och Kenneth, den sällsynta fågeln som inte kan flyga. Fångad tillsammans med Oskar i djungeln, upptäcker Carl att de största äventyren i livet inte alltid är de som du har förväntat dig

År: 2009

Jeremy Leary

Copyright BVI (Sweden) AB

Hook

Upp och iväg

Pixar Animation Studios kommer tillbaka i ett högt svinlande äventyr med en gammal man och en ung pojke som försöker sätt ett hus på en hög klippa rädda en sällsynt fågel från en galen upptäcks resande kändis samt hitta sina nya platser i den situation som de två motvilligt blivit indragna i.

Röst skådespeleriet är i högklass det är humor och massor av Pixar charm rakt igenom, det finns för både de som gillade Superhjältarna och för de som gillade Toy Story för det är vad Upp blir om man blandar det, ett lekfullt äventyr med skurkar och ett tema att hålla sitt löfte genom livet.

Pixar har sedan 1996 gjort sig kända för att ha gjort bättre ifrån sig för varje film, men i Upp har de stigit högre. Designen på figurerna känns både klassiska och mycket charmiga, från den unga runda till det äldre kantiga. Regin är som vanligt i Pixars filmer gömt bland det fantastiska miljöer som flashar förbi ögonen och det är ingen liten villa i Frankrike vi får se denna gång heller.

Upp är en rolig bra film men det ända jag kan tycka så här på efterhand är hur kort den kändes. Allt är med, humor romantik och känslan av förlust och saknad är ett evigt tecken på att Pixar börjar närma sig ett mästerverk, man blir lite tårögd och man skrattar åt det roliga händelser och skämt. Också även i min ålder hejar man på de goda för att stoppa det onda. Pixar kan göra bättre dem är inte riktigt där ännu.

Story: 5
Skådespeleri: 5-
Regi: 4+

Helhet: 5

Det är svårt att sätta fingret på vad som gör den här filmen bra, men förmodligen är det att den är så bra animerad. Handlingen är visserligen ovanlig, men några återkommande pixargrejer (som pratande hundar) kunde man gärna struntat i att göra. Sen hade jag gärna sett ett "lyckligare" slut.

Det tråkigaste jag sett med Pixar. Det enda intressanta var början när Ellie var med i filmen. Men så fort Ellie försvann från rutan så dog filmen direkt. Gubben var bara gnäggig och utmärkte sig ingenting. Han var varken rolig eller gnäggig till den grad att det blev rolig. Dom kunde gjort honom till en riktigt grinig gammal gubbe. Det hade fungerat bra. Den kinesiska lilla pojken var bara irriterande. Varken söt eller rolig. Bara irriterande. Jag tror inte jag skrattade en enda gång i hela filmen. Det här är verkligen den tråkigaste film Pixar har gjort. Scenen där gubben sakta går in i huset och Ellie inte är med i bilden längre. Den scenen där han stänger dörren efter sig. Där dör filmen. Och ett flygande hus känns bara som ett lamt försök att göra en Amerikansk version av Hayao Miyazakis mästerverk Howl's Moving Castle. En grinig gubbe i huvudrollen hade potential. Men han var bara allt för tråkig. Det fanns inget som utmärkte honom alls. Det fanns faktiskt inget som utmärkte filmen över huvud taget.

IWantItThatWay

Gullig film, som var både spännande, rolig och riktigt sorglig. Jag älskar karaktärerna, men filmen kan bli lite tråkig ibland.

Det är få animerade filmer som både har roat mig, fått mig att bita på naglarna och vattnat till ögonen. Speciellt den sistnämnda, för det här var överlag en mycket gripande historia.
Det ända som irriterade mig var hundarna som kunde prata med röstmojänger, kändes för mig som en nödlösning då det var svårt att hitta sätt att förmedla vad hundarna menade utan röster. Det kunde med andra ord gått ha funnit lite mer stumfilmselement så som i Wall-e tycker jag. Kanske är hundarna lite väl mänskliga rent av, flyger plan och så! Det skärs sig lite med resten av filmen som annars på sätt och vis är ganska realistisk anser jag.

Hade nog förväntat mig att den skulle vara något bätre, men den va bra det va den. Får en stark 3:a

Chriistian2

Bästa Pixar filmen jag sett och den var både rolig och underhållande. Det är väldigt sällan en familjefilm är så här jävla bra. Tror säkert denna är lika bra som ''Draktränaren''.

Cammie

Mr Carl Fredriksen är den perfekte Disneyhjälten och scouten Russell hans oemotståndliga sidekick. Tillsammans utgör de huvudpersonerna i Pixar/Disneys underbara "Up", fylld av humor, glädje och funderingar.

Biopremiär: 2009-10-16
Filmpunkten-id: 20087