Il Postino - postiljonen

Biografi:

Biografi:

Handling: Fiskaren Marios liv förändras drastiskt när den berömda författaren Pablo Neruda bosätter sig på ön i Italien där Mario lever. Pablo lever i exil och när postkontoret behöver en man som levererar Pablos post till honom ser Mario en chans att komma ifrån fiskaryrket. Mellan Mario och Pablo utvecklas en vänskap och Pablo försöker hjälpa Mario att vinna servitrisen Beatrices hjärta...

Vann Oscar för bästa filmmusik, men var nominerad i fem kategorier totalt.

År: 1994
Anna Bonaiuto
Bruno Alessandro

Copyright Buena Vista International

Elisabet

Å, sicken varm och ljuvlig film, som handlar om fiskarsonen Mario, (spelad av Massimo Troisi) som inte vill gå i pappas fotspår, utan tar anställning som brevbärare, mest för att den lilla posten i den italienska byn översvämmas av brev till den kände chilenske poeten Pablo Neruda (Philippe Noiret, lika bra här som i Cinema Paradiso). Och SOM denne Mario kämpar och cyklar uppför branta berget för att lämna post ... och så får han kontakt med den store poeten .., Mario som läser l å n g s a m t, lär sig trevande att förstå poesins kraft och börjar använda sig av Nerudas dikter för att vinna sin kärestas hjärta. Filmen gör hjärtat glatt och varmt och lite sorgligt .. och ännu mer ledsamt blir det när man vet att mannen som spelar Mario, hade problem med sitt hjärta under filmandet och dog dagen efter att man avslutat inspelningarna, endast 41 år ung. (Filmen hade 5 Oscarsnomineringar samma år - 94, men fick endast en, för bästa musik). Så, nu vet ni nästan allt.

Nr 32 på min Topp 250.
En -5 som film, men en klar 5 inom sin egen genre & som underhållning.

Taglines: Dreams do come true. / A shy postman didn't stand a chance with the island's most beautiful woman until the great poet of love gave him the courage to follow his dreams...and the words to win her heart. / An irresistable treat about love, letters, and laughter! / He had no way to win her heart. Until a great poet showed him the power of words. / When he found the power to express what was in his heart, he found the love of a lifetime.

Mästerverk med skön känsla, vackra miljöer, söt historia, fin poesi & mycket skön och klassisk filmmusik. Även denna med italiensktalande franske skådespelaren Philipe Noiret från Cinema Paradiso.

Trivia: Writer/co-director/star Massimo Troisi postponed heart surgery so he could complete the film. The day after filming was complete, he suffered a fatal heart attack. / Theatrical run in New York City was so long (almost two years), it was still in theaters after the video release and its premium cable run.

Mackie

En riktig snyftare. Mycket vacker, och storslagen. En enkel och anspråkslös brevbärare som kärar ned sig i en servitris och finner en sann vän, stor i centrum. Italiensk passion fångad på duken.

aljott

Mycket vacker film. Inget för dem som gillar fartig action antar jag ;)

zebrall

Tråkig, jättetråkig.

Frickis

En av de sämsta filmerna jag sett

Elisabet

Biopremiär: 1995-11-10