Dark Matter

Handling: Den kinesiska studenten Liu Xing börjar arbeta med professor Jacob Reiser vid Valley State University för att bygga en modell över universums ursprung baserad på Reisers teori. Men Xings studier om mörk materia står i konflikt med Reisers teori.

Regissör: Shi-Zheng Chen
Taylor Schilling
Lloyd Suh
He Yu

Zirgo

Filmen börjar rättså intressant med rymdteori och man kan riktigt känna optimismen och beundran hos studenten Liu för hans lärare Reiser. Men ju längre filmen går, ju mindre fokus blir det på teorin, och mer på desperationen och känslan av att vara främling i ett land där man inte känner någon annan. Filmen är lite mixad enligt min mening när det gäller manuset och hur man har vinklat saker, och den kunde ha gjorts mer intressant genom att göra mer interaktioner mellan skådespelarna. Vissa känns nästan lika främmande när man först möter dom som när eftertexterna rullar. Ändå en stark 2:a som inte når ända fram, men nästan.

En egentligen genomgående rätt obehaglig film som på ytan och till en början känns rätt charmig. Utanförskap hopplöshet och krossande av drömmar tycker jag känns genomsyrande.

Zirgo

Filmpunkten-id: 20274