Somers Town

Handling: I Londondistriktet Somers Town bor den från Polen nyinflyttade pojken Marek tillsammans med sin pappa. På dagarna drar han omkring längs Londons gator för att fotografera sin omgivning och lär på så vis känna Tomo, en yngling från Nottingham som har rymt från ett vårdhem. De finner varandra efter att Tomo hamnat i bråk med ett ungdomsgäng men låtits ta skydd hemma hos Marek. Sedan uppstår en stark och intensiv vänskap som sätts på prov när de båda pojkarna blir kära i samma flicka.

År: 2008
Elisa Lasowski
Ireneusz Czop
Kate Dickie
Perry Benson

Varm historia som för mig handlar om drömmar om bättre tider.
Det var sen ett jätte fint soundtrack och stark slutscen.

Bra film av Shane Meadows som handlar om vänskap, kärlek m.m, utan att bli alltför sentimental. Thomas Turgoose briljerar som vanligt. Stark trea i betyg!

Det här är Shane Meadows första film efter genombrottet med This Is England och det är bara att konstatera att killen är ett geni. Somers Town är rolig, gripande, hjärtevärmande och sorglig på en och samma gång och återigen briljerar Thomas Turgoose som är helt makalös. Ytterligare en som förtjänar att nämnas är Perry Benson som bjuder på många skratt och är en av de skönaste karaktärerna jag har sett på länge. När filmen dessutom är ackompanjerad med ett ljuvligt soundtrack så är mästerverket ett faktum. Nästan sorgligt att filmen inte är längre när den är så grymt bra. 2008 års bästa film!

Filmpunkten-id: 20312
Filmen är både i färg och svartvit