De ofrivilliga

Handling: De ofrivilliga är en tragisk komedi eller komisk tragedi om gruppens obevekliga påverkan över individen. I fem olika historier hamnar huvudpersonerna i vardagliga men katastrofala situationer där de ställs inför olika sidor av gruppmekanismen.

År: 2008
Lola Ewerlund
Linnea Cart-Lamy
Sara Eriksson

Copyright AB Svensk Filmindustri

4- till en väldigt annorlunda film. Intressant då jag aldrig sett någon liknande. Filmen utgår från flera människor och spelas upp i kortare scener. Endel scener känns lite trista men då varje scen är relativt kort gör det inte så mycket. Filmen ger nästan känslan av en dokumentär och budskapet finns där

lindajjj

En orgie i "folk". Hur folk är. Jag blev oerhört dyster efteråt, det kändes lite meningslöst alltihop. Jaha, ja så här är folk! Som icke-tänkande djur, som bara bryr sig om att tillhöra flocken och inte sticka ut. Jorden skulle klara sig bättre utan människor.

försvarsverk

Om hur människan fungerar i grupp. Om skräcken för att lämnas ensam och utanför. Om hur samhället format oss till betraktare. Om alla ofrivilliga situationer vi hamnar i och inte riktigt vet hur vi ska krångla oss ur.

Och om vad som händer när nån väl väljer att offra sin trygghet och ställer sig utanför gruppen.

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Annorlunda. I like. Mer rolig än jag hört (bara dyster).

Ett mästervärk, en av dom bästa filmerna genom svensk filmhistoria!

Zitrioce

Det är en allvetande film, som en novell. Ganska bra men nog inget för mig.

försvarsverk

Nej, asså, det här är inget för mig! Skulle kanske funka på en jämlikhets-tema-dag i grundskolan/gymnasiet, men absolut inte hemma i tv-soffan!!

MaliciousDelight

Den här filmen sög. Antagligen för att den var svensk. Gick dock att se på, varav det godkända betyget.

Biopremiär: 2008-11-28
Filmpunkten-id: 20314