Religulous - I god tro

Dokumentär :

Dokumentär :

Handling: En dokumentär som tar tittaren på en upplysande och rolig resa genom de mest grundläggande frågor rörande mänskligheten såsom "Kan vi vara goda utan Gud?", "Är religion en kallelse eller en sinnessjukdom?" och "Var Jesus, Moses och Muhammeds profeter visionärer eller fullständiga galningar som skulle ha suttit inspärrade idag?".

År: 2008
Regissör: Larry Charles
Originaltitel: Religulous
Bill Maher

Rymdis

Detta blev en stor besvikelse för mig. Jag skulle säkert hålla med Maher om det mesta om vi satte oss ned och pratade, men han framför sitt budskap oerhört klantigt. Varför reser han jorden runt och intervjuar en massa männsikor bara för att inte låta dem prata till punkt? Inte ens när han har fått tag på en av världens största neurologer blir det mycket vettigt sagt, då Maher dels inte ställer särskilt meningsfulla frågor, dels klipper bort delar av intervjun för att istället infoga tramsiga klipp som ska kommentera det som sägs.

Filmen är ett praktexempel på hur ett viktigt budskap kan döljas av snuttifiering och ytlighet.

Det här är en komedi/dokumentär med Bill Maher som, lite slarvigt, kan ses som en blandning av Richard Dawkins och Michael Moore. Precis som Dawkins riktar han sin kritik mot religionen och dess anhängare, men med humorn som främsta verktyg. Mahers lättsammare person gör att de han intervjuar inte blir så fientliga som mot Dawkins och därför lyckas han komma dem närmare. Trots att han är skarptänkt skaffar han sig, tyvärr, mest billiga poänger på folks tro. Men han har givetvis en viktig poäng som han lyckas få fram och som gör filmen sevärd. Det är onekligen fascinerande att se hur förnuftiga människor ansluter sig till en tro för att sedan blint försvara den, utan att rationellt fundera över vad det innebär. Stark trea.

manne747

vintege bill maher, intressant smart å rolig.

Hook

Himlen hjälp oss!

I denna dokumentär så följer vi komikern och sökaren Bill Maher. När han frågar ut om dom tre stora religionerna som tycks aldrig komma överens. Bill driver till stor del med det hela och med folkets tro. Han säger rakt i ansiktet på folk vad han tror och genför fiction och fakta, logik med naturlig lag och vetenskap mot urgamla religiösa ”sagor”.

Trots att Bill driver lite väl kångt så kan man inte låta bli att hålla med honom ibland, han är bara nyfiken på varför alla tror på det de som skrivits ned utan större bevisning eller att de som skrev ned det var födda flera hundra år efter de så kallade ”gudomliga” händelserna.
Allt är en farsh om ett omöjligt sökande efter gehör och betänklighet. Bill och hans kamera team försöker också få fram budskapet mellan de tre religionerna; Judendomen, Muslimer och Kristendomen – Vilket som är mest intressant med filmen är hur olika alla är att tolka texterna som skrivits, beroende på var och när man är uppväxt så är texten tolkad på ett sätt som blir missledande vilket gör att det inte känns konstigt att Bill Maher med flera väljer icke troende (ateister).

Det är både lärdomsfullt, roligt och urlöjligt bra för att missa, ”Religulous” har bara ett litet minus och det är att titeln Religulous (= Religion + Ridiculous) är något svår att uttala. Annars är det en mycket bra dokumentär som öppnar ögonen och får en att inse att vi är unika som människor, men alla är inte som andra.

Story: 5-
Skådespeleri: 3+