Choke

1,8

Handling: En sexberoende svindlare betalar sin mammas sjukhusräkningar genom att utnyttja vänligheten hos de som räddar honom då han låtsas kvävas till döds.

År: 2008
Mike S. Ryan
Sebastian Sozzi
David Wolos-Fonteno

junkninjan

Sam Rockwell har en paradroll som dekadent slusk med tvivelaktig moral. Den rollen gör han förbannat bra i ett antal filmer(matchstick men, green mile, confessions of a osv). Det är därför skönt att få se honom breda ut sig rejält och köra den karaktärstypen fullt ut som en huvudroll. I Choke så är han en sexmissbrukande skojare med en inövad kvävningsrutin vilket är det som föranleder titeln.
Filmen är komedi som genre och en ganska svart sådan dessutom. Det är samma författare bakom historien som tidigare gett oss fight club. Regissören Clark Gregg gör ett riktigt bra jobb med berättandet och har en del nya grepp med vyer och klippning.
Bortsett från Rockwell så är egentligen resten av ensemblen lika betydelsefulla för filmen som flourtanten var för ens tandhälsa. Gregg envisas med att själv vara med framför kameran vilket känns sisådär. Anjelica Houston slumrar förbi hon med.
Och the number one försäljningsargument för att se filmen: Den har *trumvirvel* twisterslut!
Alltid en vinnare hos mig.
Summering: Choke är en svart komedi med finurlig story och en stark huvudroll. Den är bra , men den är ingen ny fight club, till kalibern.

Filmpunkten-id: 20316