Astro Boy

Handling: Baserat på Osamu Tezukas (moderna animens fader) ikonförklarade serie "Astro Boy". I en futuristisk stad byggs en pojkliknande cyborg med otroliga krafter av ett geni som sörjer sin förlorade son, AB far ut på en resa för att bli accepterad. Han får erfara faror och blir lurad till att delta i dom robotiska gladiatorerna.

År: 2009
Regissör: David Bowers
Originaltitel: Astro Boy
Alternativ titel:Astroboy (Alternativ stavning)
Ursprungsland: USA, Hongkong, Japan

Madeline Carroll
Sterling Beaumon

Hook

Old vs. New

I Astro Boy möter vi Tobey som är son till staden Metropolis skapare DR. Tenman. När Tenman blir tvingad av stadens president att vinna omröstningen så hamnar Tobey i korselden och omkommer. I sin tid av sorg så skapar Dr. Tenman en robot version av sin son med hjälp av en mycket sällsynt materia och med alla redskap att kunna skydda sig med. Men när Dr. Tenman bara blir påmind av sin sons död så kastar han ut sin skapelse och Tobey hamnar nere i soptippen. Där träffar han Kora och andra barn som lever i ett kolletiv men Tobey kan inte hålla sin identitet hemlig och blir snart fångad av presidentens trupper för att skapa ett mass förstörelse vapen som skall tvinga folk till att rösta på den nuvarande presidenten.

Röst skådespeleriet är bra och klockrent man blir rörd road och är i helspänn, dock är filmen kort man det finns mycket som händer det är väldigt sällsynt med slö tid och den action som framkommer är både underhållande och komisk. Detta är Animé som dataanimerat gammal japansk tecknad film blir uppdaterad till detta. Det finns dock snyggare Animéer. Men Astro Boy startade trenden och är ur fadern till dagen popkultur.

Jag själv såg aldrig någon episod av kult serien eller läste mangan (serietidnings versionen) men jag konstigt nog visste vem Astro Boy var. Dock är den här filmen mer en hyllning och action packad version av serien vilket får mig att verken se rött eller blått på det hela, det är snyggt och underhållande som en animerad film skall vara. Mycket av det goda och inte för lite av det onda.

Story: 4
Skådespeleri: 4+