Public Enemies

Handling: Historien utspelar sig under brottsvågens år 1933-34 när gangsterlegenderna John Dillinger (Johnny Depp), Baby Face Nelson (Stephen Graham) och Pretty Boy Floyd (Channing Tatum) härjade fritt i USA. Regeringen försök att stoppa dem ledde till att J. Edgar Hoover (Billy Crudup) tillsatte Melvin Purvis (Christian Bale) för att leda den ökända jakten på Dillinger som förvandlade FBI till landets första federala poliskår.

År: 2009

Marion Cotillard
David Wenham
John Ortiz

9020teal

En snygg film med högt smattrande puffror och stentuffa gangsters som man bara måste tycka om. Skönt att se Jonny Depp i en film som inte är gjord av Tim Burton, och en film där Christan Bale inte har en allt för grov röst. Dessa båda skådisar gör bra ifrån sig men det hindrar inte filmen från att stundtals sjunka in i ett segt tempo. Det hade varit bra om de snabbat på handlingen genom att korta ner alla långa närbilder.

Nille

En riktigt bra gangsterrulle.
Det jag fastnade för var hur de hade filmat. Det ser lite annorlunda ut faktiskt.

Johny Depp gör rollen som John Dilliger riktigt bra.
I övrigt är det svårt att anmärka på något speciellt. Detta är absolut ingen film i Gudfadern, de omutbara klass men en riktigt bra gangsterfilm på det hela taget.

ingen film i min smak, men den förtjänar sin fyra. Johnny Depp imponerar som alltid med sitt fantastiska skådespel, men inget jag köper till DVD-hyllan.

Den får inte mer än en tvåa för jag tyckte helt enkelt inte om filmen. Den är säkert bra i andras ögon, den har många bra kvalitéer men jag föll helt enkelt inte för den. Spelar faktiskt ingen roll att både Johnny Depp och Christian Bale medverkar.

jisses vilken film!.Kameraarbetet va ju helt snyggt.musiken va bra.allt va super förutom Christian Bale.Hans röst vaju helt störade.kändes som en heat på 30talet.

guldis25

det blir en 4:a för den var bra. + skådespeleriet, - vet inte riktigt men det blir en 4

Milla86

Mycket rörig film med många skjutglada manliga skådespelare. Jag tyckte det var svårt att hålla reda på vem som var vem, vilket gjorde det lite svårt att hänga med i historien och leva sig in.

Trodde faktiskt att den här filmen skulle vara bättre än den visade sig vara. De höga förväntningarna berodde både på den maffiga rollistan och all uppmärksamhet filmen fick när den kom.

Tyvärr en besvikelse.

Nille

En riktigt bra gangsterrulle.

Johny Depp gör rollen som John Dilliger riktigt bra.

Inte vad jag hade förväntat mig men var ändå positiv till filmen

Biopremiär: 2009-07-24
Filmpunkten-id: 20434