I'm a Cyborg, But That's OK

Handling: Efter att ha kopplat in sig i ett elektriskt aggregat hamnar Young-Goon på ett mentalsjukhus. Hon pratar med kaffeautomaten, vägrar äta och är helt apatisk inför andra. Själv hävdar Young-Goon prompt att hon är en cyborg som måste undvika robotarnas sju dödssynder varav medlidande är den värsta. Kliniken har en rad spektakulära patienter - en man som går baklänges av ödmjukhet, en notorisk lögnerska samt den mystiske Park Il-Sun som påstår att han kan stjäla folks själar. Doktorerna ser dock bara patienterna som katatoniska grönsaker och pumpar dem fulla med elchocker. Men stör man en robots maskineri kan det få oanade konsekvenser...

Regissör: Chan-wook Park
Originaltitel: Ssaibogeujiman gwaenchanha
Alternativ titel:I'm a Cyborg (Storbritannien)
Ursprungsland: Sydkorea

Byeong-ok Kim
Yong-nyeo Lee
Dal-su Oh
Ho-jeong Yu

Mysig och Park-karismatisk film som inte drar sig för att blaska på och leka visuellt. För mig kändes filmen lite som om man stoppat in Amelie i Gökboet och flyttat det hela till Sydkorea. En gemytlig och trevlig upplevelse som lämnade mig med en rätt fin känsla efteråt, även om filmen i grund och botten är väldigt tragisk.

Jollanboll

För konstig och intetsägande för min smak. Gillar verkligen den sydkoreanska regissörens tidigare filmer men den här filmen har liksom ingen mening och betydelse, iallafall inte som jag förstår det. Annars en film som inte har någon tydlig dramaturgi och lätt blir för konstnärlig. Dessa filmer faller ofta bort för mig och det intresse man hade från början dalar genom hela filmen. Inget tydligt slut och karaktärer var svåra att förstå betydelsen av.
Men filmen får ändå godkänt då det är ett snyggt hantverk till foto mm, men inte så mycket mer.

Filmpunkten-id: 20458