Ben X

Handling: Ben är mobbad i skolan och söker sin tillflykt och trygghet i onlinepelet Archlords värld. När Scarlite, en flicka från spelets värld, plötsligt visar sig i verkligheten tar hans liv en ny vändning och han börjar smida en plan för att hämnas på mobbarna.

Regissör: Nic Balthazar
Tania Van der Sanden
Johan Heldenbergh
Jakob Beks
Peter De Graef

Skit häftigt bildspråk och klippning, det ger än en ärlig chans att nå in i en autistisk grabbs värld.
Sen var de en klart gripande historia och en vass skådis i Ben X rollen.
En filmisk asperger karaktär får vi se i vanlig ordning. När ska det vara dags för en realistiskt känner jag. Jag är inte som honom trots min asperger och det gör mig dessvärre len smula besviken på filmen. Får låtsas att han har "vanlig" autism så blir den bättre.
Men största svagheten är ändå slutet som i min mening var lite väl invecklat.

jag har aldrig gråtit såhär till en film och känt mig så nära en film som jag gjorde när jag såg den här filmen. Den är mig riktigt nära om hjärtat, då det känns som om det är mitt liv dom har filmatiserat. Jag älskar, älskar, älskar, älskar den här filmen. Slutet bevisade vad riktig hämnd är. Jag älskade verkligen filmen rakt igenom

Det här är en annorlunda film på det underbara språket nederländska. Skildrar en person med Aspergers syndrom och de problem han ställs inför i vardagen. Överdrivet klippt, vilket ibland är snyggt, men i längden blir ganska jobbigt att se på. Anser dessutom att mobbningen skildras övertydligt och tappar därför lite i trovärdighet. Annars är det originellt och spännande rakt igenom, även om slutet blev en besvikelse.

Biopremiär: 2008-09-12
Filmpunkten-id: 20476