Outlander

2,4

Handling: År 709 e Kr kraschar en utomjordisk man på Jorden tillsammans med monstret Moorwen. Tillsammans med de norska vikingar han stöter på måste han förgöra monstret han tagit till planeten.

År: 2008

Sophia Myles
Jack Huston
Ron Perlman
John Hurt

Det var faktiskt nära att jag stängde av efter ett tag, men för ovanlighetens skull var filmens andra halva riktigt bra. En snygg bagatell! Stark tvåa!

Den var inte så dålig som jag hade hört och inte heller som jag trodde. Tyvärr så var själva upplägget gammalt och alldeles för förutsägbar och det kändes inte genuint och trovärdigt.

torulf

Jag tror det är femte filmen med samma story som jag ser.
Det är Beuwolf, trettonde krigaren, etc. Oavsett om det är Christopher Lambert eller datoranimerat så är alla lågbudgetproduktioner som är rätt dåliga.
Och Hollywood tycks tro att det bara fanns en saga från vikingatiden. Men den här tolkningen är intressant för de blandar in utomjordingar och rymdmonster. Det roade mig att se filmen, tillräckligt för en trea i betyg. Pizza och ett par glas vin hjälpte upp upplevelsen. Hade jag sett den på bio hade jag nog blivit besviken.

En riktigt stark 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: It destroyed his world. He won't let it destroy ours.

En cool mix av vikingar och sci-fi. Bra specialaffekter, såväl vanliga som CGI. Filmen har en norsk referens och en svensk (var och när säger jag inte)!
Detta hamnar inte i DVD-samlingen, men kan ses nån mer gång i livet även om man inte direkt behöver det.

Trivia: Renny Harlin was originally slated to direct. / Thomas Jane and Sean Bean were among those considered to play Kainan, as well as Karl Urban but he pulled out due to delays in production and went on to film Pathfinder (2007). / Originally the film was to be shot in New Zealand with a significantly higher budget.

På vissa hål och kanter rätt imponerande, men vikingar och monster går icke ihop.

Helt okej spel, snygga effekter och fotot sitter tveklöst. Storyn var lite udda i mängden, hyffsat originell men dock inte alls så bra.

Stark tvåa, sevärd för en kväll i soffan.

ronnbackmeister

Har lätt för att säga att filmen är enligt mig underhållande. Har desto svårare att betygsätta filmen..

ronnbackmeisterJR

Filmen var okej men jag förväntade mig mer. På förhand kändes handlingen lite intressant men stundtals blev det soppa av allting. Trots allt plus för att den är ganska snyggt gjord och är väl lite smått underhållande på sina ställen. Fartfyllt hela tiden och därför får den godkänt, en bra b-film.

Biopremiär: 2009-05-08
Filmpunkten-id: 20503