Frost/Nixon

3,6

Handling: Efter att Nixon avgått som president i samband med Watergateaffären ställer han upp i ett TV-program där han blir intervjuad av programledaren David Frost.

År: 2008
Regissör: Ron Howard
Originaltitel: Frost/Nixon
Ursprungsland: USA, Storbritannien, Frankrike
Ingår i tema: Baserad på verklig händelse

Frank Langella
Simone Kessell
Mark Simich
Tammy Klein
Keith MacKechnie

Copyright United International Pictures AB (UIP)

Evenstar_92

Åh jag förstår verkligen inte hur mycket jag älskar den här filmen.
Jag har även sett Slumdog Millionaire, och enligt mig så är den här ändå bättre.
Frank, du är oförglömlig i den roll som Nixon, du gör den precis som jag ville ha den. Jag kan inte tänka mig någon annan spela Nixon.
Och hela filmen.. den hade bara det som kallas "det".
Jag skrattade väldigt många gånger, den hade min humor, jag hade leende på läpparna, och yet again. Kunde allt bara känans så sorgset ibland, jag tyckte synd om David, jag tyckte synd om Nixon. Detta är en känsloladdad film som jag står först i kön på när den kommer ut på dvd.

"Frost/Nixon" är en film som jag länge sett fram emot, och nu i efterthand är jag långt ifrån besviken.

Vi bjuds bland annat på ett manus, som är det bästa jag har sett på mycket länge. Peter Morgan som också skrev den hyllade "The Queen" har skapat dialoger som både är mycket underfundiga och slagkraftiga.

Bland skådisarna är Frank Langella som Nixon fruktansvärt bra. Han går verkligen in i sin roll. Michael Sheen som vi också kunde se i "The Queen" gör även en mycket värdig insats.

Det blir en stark fyra till denna potientiella Oscarvinnare!

En 5 som film, i sin egen genre & som underhållning.

En 5 landar denna film på till slut. Åååh, fantastiskt! Den första femman jag ger på över 1 år. Underbart manus, regi, skådespel, sorg, humor och intressant nutidshistoria! Så välgjord in i minsta detalj. Kan snälla inte filmen få tillbaka sin värdiga plats på IMDb Top250 den en gång hade??!!

lindajjj

Otroligt intressant, välgjord film. Man skulle kanske kunna tro att det borde bli tråkigt - men absolut inte.

Evenstar_92

Åh jag förstår verkligen inte hur mycket jag älskar den här filmen.
Och hela filmen.. den hade bara det som kallas "det".

Det här är ett verklighetsbaserat politiskt drama kring en tv-intervju mellan den brittiske journalisten David Frost och Richard Nixon i efterdyningarna av Watergate-skandalen. Fint skådespel av samtliga där Frank Langella som expresident givetvis sticker ut och välförtjänt blev nominerad till en Oscar. Dock anser jag att första halvan av filmen är tämligen oengagerande då all planering inför intervjun inte är särskilt intressant. Däremot tar det sig rejält när intervjuerna sätter igång och det blir stundom riktigt spännande. Givetvis intressant ur ett historiskt perspektiv och nu blir jag sugen på att se en film om själva Watergate-skandalen också.

Det blir en stark fyra till denna potientiella Oscarvinnare!

manne747

Spännande och mycket välgjord film. Rekomenderas för alla med minsta samhälls- eller (modern) historia-intresse

Biopremiär: 2009-02-06
Filmpunkten-id: 20534