Johan Falk - Gruppen för särskilda Insatser

Handling: Efter ett fem år långt förordnande som polis på Europol i Haag flyttar Johan Falk tillbaka till sin hemstad Göteborg. Han har fått en tjänst på en framgångsrik liten specialenhet, GSI - Gruppen för Särskilda Insatser, som punktmarkerar den grova organiserade brottsligheten. Men Johan får problem: hans familj flyttar inte med honom hem. Familjen består numera av Johan, Helén och hennes dotter Nina, samt Johan och Heléns gemensamme son Ola som är fem år. Avsaknaden av sin familj får Johan att se GSI som ett substitut, där all vaken tid fokuseras på att fånga kriminella. Men hur kommer det sig att denna lilla specialstyrka uppnår sådana förvånansvärda resultat där andra enheter fullständigt misslyckas? Hur ser egentligen GSI:s relation med de kriminella ut? Och vad är det för hemliga kuvert som förvaras i kassaskåpet hos chefen för länskrim? Långsamt öppnas Johans ögon för en värld han inte trodde fanns.

Johan Falk - Gruppen särskilda insatser är en realistisk thriller som följer både polisens elitstyrka GSI och de tyngsta kriminella i Göteborg. Filmen är den första av sex i den nya serien om Johan Falk. De arbetsmetoder som GSI använder sig av i serien är autentiska och tillhör vardagen för verklighetens grupper för särskilda insatser.

År: 2009

Ruth Vega Fernandez
Zeljko Santrac
Anastasios Soulis

Copyright Nordisk Film

En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: -

Detta är en spännande film som faktiskt inte gjorde en besviken trots att det är en "del 4" egentligen. Jag gillar detta personligen.
Eklund är bra som vanligt och övertygar. Nya Meliz Karlge, som jag för övrigt känner sen skådespelartiden på Kulturama, tycker jag är bra i kontexten. Tornving känns jäkligt mal placé som allvarlig gruppledare då han ju är en ren komiker för oss svenskar innan denna film, men är ganska trovärdig trots allt. Bäst är dock Kinnaman som jag aldrig sett så bra tidigare - inte ens i I skuggan av värmen som kom tidigare samma år.
Gillar man Nilssons trilogi om Falk och hur brottsligheten drar in över västvärlden i tre steg, så gillar man nog detta med.
Ja, detta kan så småningom hamna i DVD-samlingen. Filmen kan och vill man se om - trots att jag aldrig såg skymten av G-shock-klockan Riseman som Falk i filmen har och som jag köpte i somras. ;)

Trivia: -

Hade inte sett de gamla tre filmerna med Johan Falk, men tror inte att man förlorar så mycket på det. Man kommer in snabbt i skeendena ändå.

Den här filmen var bra. En ganska actionspäckad version av Beck och Wallander med fler "råa" scener. Det bästa med Johan Falk är att man hela tiden får följa händelserna ur både polisens och brottslingarnas perspektiv. I de flesta andra polisfilmer får man bara följa polisen, vilket gör att denna sticker ut en del. En stark 3:a.

Bra och underhållande inledning på den nya filmserien med Johan Falk.

Spännande film värd att se.

Hyfsad svensk action. Joel Kinnaman utmärker sig som Frank Wagner.

Noisome

Helt okej film, lite mer action än i exempelvis beck och wallander.

Pesole

satt fast klistrad vid Tv när jag såg denna film, tycker den är lika bra som resten av alla filmerna som Johan Falk är med i :D

En bra fortsättning på den bästa svenska polisfilmserien. Jakob Eklund och Joel Kinnaman gör grymma insatser.

Biopremiär: 2009-06-26
Filmpunkten-id: 20550