Waltz with Bashir

Krig:

Krig:

Handling: En natt på en bar berättar en gammal vän till regissören Ari om en återkommande mardröm där han jagas av 26 onda hundar. Varje kväll, samma antal djur. De två männen drar slutsatsen att det finns ett samband till ett uppdrag i den israeliska armén i första Libanon-kriget i början av 1980-talet. Ari är förvånad över att han inte kan komma ihåg något längre från den perioden av sitt liv. Förbryllad av denna gåta bestämmer han sig för att träffa och intervjua gamla vänner och kamrater runt om i världen. Han måste upptäcka sanningen om den tiden och om sig själv. Ari gräver djupare och djupare i mysteriet och hans minne börjar komma tillbaka i surrealistiska bilder.

År: 2008
Ori Sivan
Zahava Solomon

Copyright Folkets Bio

Rosanna1

Den här filmen var helt fullkomligt fantastisk. Animationen är otroligt vacker, bara den förmedlar massor. Musiken är också grym! Den växlar från elektroniskt till orkestralt på ett väldigt snyggt sätt, utan att det blir splittrat.
Krigsskildringen är fenomenal, inte romantiserad, men heller inte ett rent fredsepos. Den visar en brutal krigsrealism, hur människorna i det påverkas. Politiskt så tar den upp väldigt viktiga saker. Jag blev otroligt berörd. Slutscenerna när det går över från animerat till "verklighet" är amazing. Jag tror jag slutade andas lite till och med.

Rosanna1

försvarsverk

En hund springer genom en mörk stad. Käften vidöppen och fradgan drypande. Ilsket jagande. Häktisk musik spelas. Det är en spännande inledning.

Och det utvecklas till en skarpsynt film med vackra animationer som väcker intressanta frågeställningar: Hur hanterar hjärnan för svåra minnen? Minnen som inte går att rättfärdiga. Genom att stänga av och glömma? Genom att låtsas att verkligheten inte är verklig?

Det absurda soldatlivet; blandningen mellan lek och död, skuld och oskuld. Det är vad filmen kretsar kring.

Sen kan man undra vems fel massakern var, men för mig är det inte jätteviktigt. Hur och varför människan i krig gång på gång förvandlas till ett monster utan gränser.. är en desto intressantare fråga.

En stark 3+ som film, en -4 i sin egen genre & en 3+ som underhållning.

Tagline: -

Detta är en film jag såg fram mot att se av flera skäl. Filmen är stark, riktigt snyggt animerad, inleder grymt bra i ett fantastiskt tempo med starka färger och spännande handling och har slutligen riktigt fin musik (såväl soundtracket som temat). En nackdel är att den efter halva filmen, som bara är 1,5 timme lång totalt, tappar i tempo tyvärr. Dessutom önskar man att man vore bättre påläst om hela situationen och bakgrunden kring kriget mellan palestinier och Israel för att bättre förstå det hela - tyvärr erbjöd inte IMDb:s Trivia på filmens sida särskilt mycket vid titten i april 2009, utan endast *, vilket så klart är hyperintressant filmhistoriskt ändå. Men på frågan om filmen är viktig eller om den tillför något, så javisst är/gör den det! För mej som var för ung då filmens handling utspelar sej (1980-talet) för att förstå allt tillfullo, är den en intressant källa till information förpackad på ett mycket snyggt sätt. Jag lärde mej mer allt som allt, men den kanske viktigaste frågan man som icke-israel/icke-jude vill veta, är kanske frågan om vems fel kriget från början är, och den får man inte svar på. Kanske inte så konstigt då detta mestadels politiska krig är oerhört komplicerat samt att frågan just därför också är den svåraste att svara på. Men visst, filmen är väl just därför kanske också bra eftersom den förhåller sej neutral/objektiv på den punkten.
Filmen låg vid titten på IMDb Top 250 i några veckor, och det kanske den gör sej förtjänad av att göra, men jag tror ej den stabilt kommer ligga kvar där efter att ha poppat upp och sen ner igen.
Njae, tror ej filmen skulle hamna i min privata DVD-samling. Detta kan och vill man se om nån enstaka gång, och det tåls också att göra det, men framförallt är detta en film man kan använda sej av i skolan i religionskunskapen, samhällskunskapen eller historian med stor fördel då formatet nog tilltalar en yngre generation samt det faktum att den känns som en halvdokumentär.

Trivia: * The first animated film to be nominated for Best Foreign Language Film Oscar.

Det här hör onekligen till det snyggaste jag har sett på senare år. Dessutom är det ett spännande format då Ari Folman blandar autentiska intervjuer med animering. Personerna som intervjuas spelas nästan uteslutande av de verkliga personerna och därför upplevs filmen mer som en dokumentär. Fastnar ibland i en del tröga moment, vilket är synd eftersom den på sina ställen är mästerlig då en del scener är plågsamt vackra. Mycket stark trea.

Innehåller stunder som bokstavligen förtrollar. Såg den på bio i Newtown och det var en mycket stark upplevelse. Hela idén är vågad men lyckas verkligen. Slutet är riktigt gripande.

Biopremiär: 2009-02-20
Filmpunkten-id: 20569