Synecdoche, New York

1,9

Handling: En teaterdirektör kämpar med sitt jobb och kvinnorna i sitt liv när han försöker skapa en replika av en del av New York i en lagerlokal.

År: 2008
Deirdre O'Connell
Josh Pais
Paul Sparks

Copyright AB Svensk Filmindustri

Ja, jag vet inte riktigt. Charle Kaufmans första egen-regisserande film borde bli oerhört bra med tanke på hans tidigare merit som en av Hollywoods bästa manusförattare. "Synecdoche, New York" grep dock inte tag i mig. Den var bara allmänt virrig och ointressant. Jag brydde mig knappt ett dugg om vad som skulle hända och intrigen lunkade sig fram i snigelfart. Man sitter och vrider på sig och undrar vad som egentligen försiggår.

Jag kanske borde se den igen för att greppa allt, men det har jag ärligt talat ingen som helst lust att göra.

lindajjj

Den får en trea för skådespeleriet, som är lysande. Men manuset var inte bra. En film måste vara något: underhållande, spännande, gripande, tankeväckande, otäck... Den här skulle vara tankeväckande, och kanske gripande, men det var ju mest gammal skåpmat, lite som visdomarna från en almanacka (livet är kort vi är hela tiden på väg mot döden och vi är alla lika och PSH var så självupptagen att tiden gick fort, det var i och för sig lite roligt, liksom det brinnande huset) och de borde ha skalat bort hälften av konstigheterna för att få den mer sammanhållen. Jag längtade mest efter att den skulle ta slut. Den väckte varken känslor eller tankar, jag blev bara sömnig.

Här snackar vi originellt sätt att berätta en historia på! Ganska tungsint film men även intressant och mörkt komiskt.

lindajjj

Biopremiär: 2009-02-06