Slumdog Millionaire

3,8

Handling: En berättelse om hur den fattige indiske tonåringen Jamal Malik blev deltagare i den indiska versionen av "Vem vill bli miljonär?" - inte för att vinna en massa pengar, utan för att bevisa sin kärlek för Latika som är ett fan av tv-programmet.

År: 2008

Shruti Seth
Anand Tiwari

Copyright AB Svensk Filmindustri

kaj08

Den här filmen är tiofaldigt oscarsnominerad vilket genast skapar höga förväntningar. Filmen handlar om en pojke från den indiska slummen som gör succé i tv-programmet "vem vill bli miljonär". Det finurliga är att i samband med frågorna och svaren så får vi följa pojkens historia till hur det kommer sig att han kan svaren.

Bra skådespeleri och realistiska miljöer i filmen. Tyvärr blir det lite väl överdrivet brutalt och tillrättalagt under den andra halvan av filmen. Speciellt då i sökandet efter sin ungdomskärlek. På tok för mycket klyschor för att filmen ska kännas helt genuin. Dock ändå en stark film som når upp ända till en svag, svag 4-a.

Zitrioce

En fullbordad träff rakt genom filmhjärtat!

Facsinerande film om en tepojke som växt upp i en mycket svår värld.

Hiddenman

Vadå mästerverk? Suger som fan och jag har sett många filmer i mitt liv.

Filmen som fullbodade min top 5 lista över de bästa filmerna som någonsin gjorts. Den hamnade på femte plats och anledningen är att skådespeleriet är makalöst realistiskt liksom handlingen. Musíken är fantastisk och intrigerna fängslande. DET BLIR INTE MYCKET BÄTTRE ÄN SÅ HÄR!

IWantItThatWay

Riktigt speciell och intressant film. Aningen förutsägbar ibland, men också väldigt oförutsägbar ibland! Jättebra skådespelare och man fick en riktig inblick på hur det kan vara i Indien. Lite obehagligt att titta på ibland, men lite småroligt ibland. Stark fyra!

KarinLovisa

en svag trea som efter lite eftertanke blev en tvåa... en film som jag av tristess måste pausa i mitten kan inte vara en trea... den fick lite mer fart på slutet... ytlig och känns väldigt amerikansk, men tappar lite av hollywood-dramarturgin genom att vara på tok för lång.

anderstorsk

Svag 4a.
Bra film, men lite för naiv i vissa stunder.

Biopremiär: 2009-03-06
Filmpunkten-id: 20601