En shopaholics bekännelser

Handling: En ung tjej har precis blivit klar med sina collegestudier och får jobb som finansjournalist i New York där hon äntligen kan få utlopp för sin shoppingmani!

År: 2009
Nick Cornish
Robert Stanton
Michael Panes

Copyright BVI (Sweden) AB

En Shopaholics Bekännelser baseras på de två första böckerna i serien av Sophie Kinsella. Böckerna har blivit omåttligt populära och delats av en mycket stor läsekrets. Efter att själv ha läst samtliga böcker i serien var det svårt att låta bli att fantisera om en filmversion. Jag ser dock inget problem med att filmen på ett antal håll avviker från böckerna - det är helt enkelt sådant man får acceptera.

Något som däremot gjorde mig besviken var det faktum att bokens raka komik har förvandlats till en typisk romantisk komedi. Luke Brandon är en betydligt viktigare karaktär i filmen än i den första boken och hans scentid har utökats drastiskt, vilket medför att majoriteten av de scener och händelseförlopp som i böckerna fick mig att skratta så jag grät helt enkelt har strukits eller brutits sönder så att de helt enkelt inte är roliga.

Jag kan dessutom inte låta bli att rynka på näsan åt hur man har valt att framställa Derek Smeath. Han är i själva verket en hygglig, trevlig karl, men filmen degraderar honom till en ettrig liten nolla. Jag kan helt enkelt inte svälja att han skulle vara oresonlig för att han envisas med att Becky ska betala sina skulder. Genom att förlöjliga honom urgröper man poängen med filmen, och i slutet av filmen gör Becky mig mest irriterad.

Men för att vara rättvis måste jag erkänna att Isla Fisher är mycket underhållande i huvudrollen. De övriga skådespelarna känns fortfarande rätt underliga i sina roller, men Fisher är praktiskt taget perfekt som Becky. Jag såg henne första gången som Gloria i Wedding Crashers - det tycks vara i sådana här vansinniga roller hon passar bäst. Det påklistrade samspelet mellan Fisher och Hugh Dancy var dock rätt plågsamt, och Joan Cusack och John Goodman är hårresande trista i sina roller.

Trots en rad missar är En Shopaholics Bekännelser en kul film, även om den missar sitt mål rejält. Den hade kunnat bli en hejdundrande rolig komedi, men tar en feg utväg och levererar en rom-com som på det stora hela är identiskt lik alla andra jag någonsin sett. Svag trea.
"Your mother and I think that if the American economy can be billions in debt and still survive, so can you."

Fluffytush

Hade större förhoppningar på den filmen men den var ganska löjlig. Lite synd då den kunde vara en 5.

Rolig tjejfilm, bra musik och coola kläder!

sara-H

jag älskar den här filmen, nåt i min smak och den fick mig att skratta en hel del också

crack_of_dawn

Helt klart underhållande! En mysig, men rätt normal Hollywood-komedi som bjuder på en trevlig kväll -men inte mer...

Såg den när den gick på bio (vilket var ett tag sen nu...) och kunde för mitt liv inte komma ihåg handlingen nu! Fick faktiskt se trailern för att minnet skulle komma tillbaka. ...Och det kanske inte är så positivt...

Grymt rolig och är mycket sann i verkligheten, finns oerhört många som fastnat i den här mardrömmen så den här filmen kan nog hjälpa många!

Flora

okej, jag kände igen mig ganska mycket fast inte med alla pengaproblem hon fick, tjejen hade no control. jag vet inte om den här filmen ska få en att tänka efter, det första jag gjorde efter filmen var att shoppa. dom borde tagit upp mer än bara penga problemet med shopping, kanske det globala och hur vi slösar på jorden resurser.

men den var iaf lite mysig :)

fantaisha

Blev riktigt positivt överraskad över den här filmen! Underhållande genom hela filmen och Isla Fischer gör riktigt bra ifrån sig! Om man gillar lättsamma komedier med lite kärlek så ska man absolut inte missa den här! Man kan jämföra den med filmer som "27 dresses" och "Djävulen bär prada".. samma stil fast annorlunda handling.. Men helt självklart en stark 4:a! :)

Biopremiär: 2009-03-20
Filmpunkten-id: 20634