Flamman & Citronen

Krig:

Krig:

Handling: Köpenhamn 1944. Medan den danska befolkningen hoppas att kriget snart ska ta slut kämpar motståndsmännen Bent Faurschou-Hviid och Jørgen Haagen Schmith, även kända som Flamman och Citronen. Den orädda och kompromisslöse Flamman är överbevisad antifascist och drömmer om den dag då gruppen samlat och öppet kan gå till väpnat motangrepp på ockupationsmakten. Citronen är familjefar och har hittills främst fungerat som chaufför åt Flamman, men han dras nu alltmer in i gruppens arbete.

År: 2008
Mille Lehfeldt
Caspar Phillipson
Thomas Voss
Hanns Zischler

Sannbaserad. Danmarks mest påkostade film någonsin. Tydligen tvetydigheter kring korrektheten historiskt, men som film väldigt intressant och spännande.

Siixten

Bra inledning. För mycket actionkaraktär på slutet drar ner betyget ett pinnhål.

lindajjj

2-3. Konstigt, men det blir inte vare sig gripande eller spännande! Jag saknade lite psykologi, man hade velat följa t ex Flamman från barndom lite mer, lära känna honom bättre. Sen ska jag väl inte avslöja för mycket, men filmen verkade mest fokusera på deras misslyckanden - mycket märkligt. Alla danskar kanske känner till allt om Flamman och Citronen och då gör det inget att man bara skildrar en del av det de gjorde, men jag visste absolut ingenting och känner mig lite frågande efter filmen.

Filmpunkten-id: 20635