Haunting in Connecticut, The

Handling: När Sara och Peter Campbells son Matt blir diagnostiserad med cancer flyttar de till Connecticut för att behandla honom. Matt plågas av paranormal aktivitet i det nya huset och hans mor kontaktar en präst som ska driva ut andarna. Plötsligt blir Matts tillstånd värre och det utvecklar sig till en kamp på liv och död.

År: 2009
Regissör: Peter Cornwell
Originaltitel: The Haunting in Connecticut
Ingår i tema: Baserad på verklig händelse

Spöken

John B. Lowe
Katy Woodruff

Copyright Noble Entertainment

Rymdis

En ovanligt klockren trea. :-)

Sandraaa

Om jag ska vara ärlig så var det en av dem bästa filmerna jag har sätt.
Kunde inte sluta kolla, den var jättebra och spännande.
Den får absolut en stark femma.

Sjukt läskigt att det bygger på en sann historia.

Övertygande spel och fotot sitter. Spänningen finns där filmen igenom och den hade allt några rysliga scener.

Men den icket originella storyn håller inte, filmen kändes även stundtals relativt seg.

Stark tvåa, kan vara värd att se.

Elemental

Omdömen runt om i världen brukar oftast inte slå så mycket fel med vad man själv tycker, det gjorde att jag inte hade så höga förväntningar. Men jag har aldrig förr varit med om att en rysare, som av så många inte fått mer än endast godkända betyg, ska vara så bra. Många klagar på de plötsliga skrämselscenerna. Men jag älskar dem.

I så många skräckfilmer är man alltid beredd på när det ska komma en skrämselscen. Kamerans rörelser saktas ner, musiken börjar spelas i bakgrunden och sedan smäller det. Liknande saker händer några gånger i den här filmen också, men så kommer de scenerna jag älskar så mycket. När man i andra filmer bara skulle sitta och andas ut, när man inte har en aning om att man kommer bli rädd, då, kommer en plötslig ljudeffekt eller ett oförutsett scenbyte.

Varför klaga? Vill man inte se skräckfilmer för att bli rädd? Är det inte det som är meningen? Det är iallafall anledningen till varför jag ständigt söker upp nya rysare, jag vill helt enkelt bli så skrämd att jag skriker av chock. Och det är det inte många filmer som lyckats med, faktiskt bara två stycken, Shutter och Alone. Efter många mediokra filmer trodde jag inte att jag skulle få vara med om något sådant igen, fast den saken har det blivit ändring på nu.

The Haunting in Connecticut är dessutom så mycket mer än bara skrämselscener. Den har en så oerhört berörande story. En kille är cancersjuk och hans mamma tänker aldrig ge upp hoppet. Hela filmen är så otroligt gripande. Men den vore ingenting om inte skådespelarna skulle spela så makalöst bra som de gör. Hur kan det bara vara jag som ser alla kvalitéer filmen har? Eller är jag helt enkelt udda?

Jag skulle kunna beskriva mer om handlingen än jag gjort, jag skulle kunna ösa på med ännu fler superlativ. Men jag tänker inte berätta något mer. Den här filmen måste du uppleva själv. The Haunting in Connecticut är den bästa skräckfilmen jag någonsin sett och jag tvivlar på att någon annan film kommer att ta den platsen. Men det här gör att jag vill se ännu fler rysare, vill hitta mer filmer som är som den här. Den optimala skräckfilmen.

Natanielgullis

Stackars Jonah!
Det här var en läskig film men lite overklig...

Den här är lite över det vanliga av vad vi ser idag. Krypande otäckt med en hel del chockscener. Den har det man kräver av en äkta rysare. Mycket bra!

Biopremiär: 2009-04-24
Filmpunkten-id: 20694

Haunting in Connecticut 2: Ghosts of Georgia, The (2013)